Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Modellek

Autógyárak

o

A Škoda ÚTBAN A MEGRENDELŐKHÖZ

A Škoda öt kontinens több mint 100 országában van jelen. A vállalatnak erre a hatalmas piacra nemcsak elő kell állítania az új gépkocsikat, hanem ezeket időben és biztonságosan le is kell szállítani az ügyfelek részére.

A szállítási károk előzetes megakadályozása érdekében az új járművek teherautókon és vasúti kocsikon hagyják el az autógyárakat (a Cseh Köztársaságban Mladá Boleslav és Kvasiny, továbbá Szlovákia, Oroszország, India, Ukrajna és Kazahsztánban).

Naponta több mint 3,000 új autó hagyja el Mladá Boleslav és Kvasiny gyárait, ezek közül 55%-a vasúti kocsin, 45% teherautókon távozik. A tengerentúli megrendeléseknél a gépjárműveket túlnyomórészt vasúton szállítják az európai tengeri kikötőkbe, ahonnan hajóval jutnak el a távoli földrészekre. "A logisztika területén az egyik stratégiai cél a vasút részarányának fokozatosan növelése - ez a szállítási mód környezetkímélőbb, ugyanakkor csökkenti a tehergépkocsi-forgalom volumenét és csökkenti a közlekedési infrastruktúra terhelését" - mondja Miroslav Mazal, a járműszállításért felelős ŠKOTRANS szállítási koordinátora.

A legtöbb ember már látott új járműveket szállító teherautót, amelyeken a fő elemek fehér fóliával vannak leborítva, de nem mindenki tudja, hogy pontosan mi is ez a védelem. "A gyártócsarnok elhagyása előtt a járműveket szállítási fóliával, plusz lökhárítóval, ajtószélekkel és vezetőfülke-védelemmel látják el annak érdekében, hogy minimalizálják a járművek szállítása és tárolása során történő károsodásának kockázatát" - mondja Petr Hrbáček - Brand Quality Management, Analytics Centre.

A járművek szállítása és tárolása számos környezeti hatással jár - beleértve a port, az ipari szennyezést, a pollent, stb. -, ezért a járműveket megfelelően védeni kell. Régebben minden egyes járművet kb. fél kiló védőviasszal kezeltek. A kereskedőnek kellett eltávolítania ezt a viaszt, ami meglehetősen bonyolult folyamat volt. Ezen kívül a folyamat során keletkező hulladék környezetkárosítássall is jár. A védelem körülbelül tíz évvel ezelőtt a szállítófóliára cserélődött, amellyel a motorháztetőt, a gépkocsi tetejét és hátsó részét védték.

A VW csoport többi márkájához hasonlóan a Škoda járművenként 5-7 m² szintetikus gumi alapú ragasztós polyolefin fóliát használ. Ez a fólia műanyaghulladékként újrahasznosítható, de vegyes hulladékként is ártalmatlanítható. A fóliagyártó garantálja, hogy a termék 12 hónapig védi a járművet. Kivételes esetekben - rendkívül bonyolult szállítások, kiállítási járművek, luxusmodellek stb. - a vállalat a teljes gépjárműre teljes testburkolatot használ. Ezt a nem szövött textillapot minden egyes járműre egyedileg alakítják ki.

További kockázatot jelentenek a különböző mozgatási, be- és kirakodási műveletek, ezért a járművek lökhárítóval és vezetőoldali élvédőkkel vannak felszerelve, hogy megvédjék a járművet a karcolásoktól és általában a festéksérülésektől. Ezen kívül az egész vezetőfülke - beleértve a szőnyeget is - fóliával van ellátva, megakadályozza a szennyeződést, a vezetőülést pedig gyapjúburkolat védi. Míg a karosszéria fóliát a gyártási folyamat végén rakják föl a járműre, addig az ülés védőburkolatát az ülést gyártó cég teszi föl az ülésekre.

A vállalat naponta átlagosan 155 teherautót, továbbá Mladá Boleslavból 8, a Kvasiny üzemből pedig 6 vasúti rakományt indít (összesen 192 kocsi). Ezen kívül a Mladá Boleslavi üzem minden nap indít egy konténervonatot Nizhny Novgorodba és Kalugá-ba (Oroszország), továbbá hetente küld Solomonovoba (Ukrajna) egy speciális mélyépítésű járművet. A szlovák, az orosz, az indiai, az ukrán, a kazahsztáni és a kínai üzemek azonos gépjárművédelmi és közlekedési politikákat alkalmaznak.

A közúti szállítási szolgáltatásokat olyan külső cégek biztosítják, melyek járművezetői felelnek az autók berakodásáért. A szállítójármű típusától függően egy szállítmány, kettő és tíz közötti járművet jelent. Egy normál nagy teherautó átlagosan 7-8 személyautót képes szállítani. A vasúti kapacitások hasonlóan változatosak - egy kocsiban átlagosan 10 új személygépkocsit lehet szállítani, de nincs két teljesen azonos fuvar. A szállítási mód és a végső rendeltetési hely további olyan tényezőt jelentenek, amelyek befolyásolják a rakodás időtartamát.

SIMPLY CLEVER TRANSPORT

A Škoda járművek számos "egyszerűen intelligens" megoldást kínálnak. A szállítás mögött is sok okos ötlet áll, például:

KVASINY ÁTADÓÁLLOMÁS

Kvasiny-ban egy kis elektromotor segíti az iparvágányok üzemeltetését. Az átadópont a szállítást végző külső cégek által használt három vágány, mely az üres vasúti kocsik mozgatására szolgál. "A kis elektromotor segítségével az egyik kocsit az átadóponthoz továbbítjuk, megrakjuk új gépkocsikkal (egyszerre mindkét fedélzeten), a megrakott kocsit átszállítjuk a szomszédos pályára, és kihajtjuk az épületből" - mondja Jan Jurásek, a ŠKOTRANS Kvasiny szállítási koordinátora. "Ezzel a rendszerrel napi 50 kocsit tudunk megrakni. Az elektromotor a vasúti kocsik mozgatásán és tolatásán kívül a vasúti kocsi két fedélzetének megközelítési platformjaként, továbbá a rakodási műveletek biztonságának figyelemmel kísérésére szolgál, melyet különböző biztonsági érzékelők tesznek lehetővé."

AUTOMATIKUS AZONOSÍTÁS

Egészen a közelmúltig a gyártósorról lekerült gépkocsikat az üzembe helyezési vonal végén egy dolgozó ellenőrzött. Ma ez a rutin művelet egy számítógéphez csatlakoztatott kamerával történik. Amint a jármű elhagyja a gyártósort, automatikusan belép ebbe a rendszerbe, a gyártástól átveszi a felelősséget a ŠKOTRANS. Minden gépet kétszer ellenőriznek - egy kamera a gyártási folyamat során leolvassa a gyártási számot a kocsikísérő jegyzőkönyvben, egy másik ugyanazt a számot ellenőrzi a szélvédő alatt a bal alsó sarokban lévő címkén.

MAGASSÁGMÉRÉS

A teherautók maximális magassága országonként eltérő: míg Csehországban 4,2 m, Németországban például csak 4 méter. A berakodási hely kilépési pontja külön érzékelővel van felszerelve, amely automatikusan mutatja a járművezető számára, hogy a tehergépkocsi magassága 4,0 m-nél kisebb, 4,0 m és 4,2 m közötti vagy 4,2 m-nél nagyobb.

MINDEN NAP MÁS MUNKA- Milan Hrdý

A Mladá Boleslavi üzemben az új járművek szállítási csoportvezetője Milan Hrdý.

Mióta dolgozik ebben a munkakörben?

"25 éve dolgozom a Škoda-nál. A céghez gépkocsivezetőként csatlakoztam, de két év múlva technikus lettem, és most a vasúti kocsik vontatásáért vagyok felelős. Az a feladatom, hogy mindenki tudja, hol és mit kell berakodni, ehhez készítünk rakodási utasításokat."

Melyik a munka legösszetettebb része?

"A legnehezebb összerakni a megfelelő kocsikat és a rendeltetési országokat. Különféle kocsikat használunk, de ezek közül nem mindegyiket lehet használni minden országban."

A munkájában mi tetszik legjobban?

"A munkám minden nap más. Két egymást követő nap nem ugyanaz."

Mi változott a munkájában a 25 év alatt?

"Tollal és papírral kezdtem, ma mindent PC-vel csinálunk. És hihetetlenül megnőtt az autók sokfélesége, melyeket világszerte szállítunk. A FAVORIT modellel kezdtünk, vagy LX vagy GLX és csak néhány szín. Manapság mindegyik autó különbözik típus, szín, díszléc, kiegészítő konfiguráció stb. szempontjából."

Milan Hrdý

Szállítási csoportvezető