WLTP

Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása

WLTP ábra
Mi a WLTP?

A WLTP a könnyű gépjárművek CO2- és egyéb károsanyag-kibocsátási értékeinek, valamint üzemanyag- vagy energiafogyasztásának meghatározására szolgáló, világszerte összehangolt szabvány.

MIÉRT VEZETIK BE A WLTP-t?

Mert a szakemberek és az autós közönség is régóta kritizálja a legutóbb 1997-ben frissített jelenlegi mérési ciklust, az NEDC-t (Új Európai Menetciklus) a valótlan mérési adatai miatt (a tesztciklus túlságosan megengedő, nem követi le a jelenlegi közúti forgalmi helyzetet és nem veszi figyelembe az extrafelszereltségeket).

MIT NYÚJT A WLTP?

Az új WLTP tesztciklus a valósághoz közelebb álló fogyasztási és CO2-kibocsátási adatokat biztosít. Az új WLTP menetciklus gyorsabb, hosszabb és dinamikusabb, mint az NEDC, valamint számításba veszi a gépkocsik eltérő felszereltségi változatait és tömegkategóriáit is.

MIKOR KEZDI EL HASZNÁLNI A Škoda?

A WLTP-t 2017. szeptember 1-jén vezették be. Azóta minden új járműtípusnak WLTP-értékekkel kell rendelkeznie (ez csak az új típus-jóváhagyásokra vonatkozik). 2018. szeptember 1-től minden újonnan forgalomba helyezett jármű esetében kötelezők lesznek a WLTP-értékek.

KI VEZETI BE A WLTP-T?

WLTP világtérkép

Jelmagyarázat a térképhez:

Zöld: Európai Unió (28 ország)

Világosszürke: 4 egyéb európai ország (Svájc, Liechtenstein, Norvégia, Izland)

Fekete: Tagjelölt országok- Törökország (a WLTP az import járművekre vonatkozik; a belföldön gyártott járműkre az NEDC-t alkalmazzák), Izrael és az EU tengerentúli régiói (még nem tisztázott):

Réunion szigete, Martinique, Guadeloupe, Francia Guyana, Szent Márton-sziget, Mayotte

Sötétszürke: Részleges alkalmazás (tervezett): Dél-Korea, Japán (WLTP "extra-high" menetciklus nélkül), India, Kína (csak CO2- kibocsátásokhoz, a fogyasztási értékeket NEDC-vel határozzák meg)

WLTP VS. NEDC

WLTP grafikon
  • mintegy 50%-kal hosszabb ciklusidő
  • több mint kétszeres ciklustáv
  • 131 km/h - nagyobb maximális sebesség
  • 47 km/h - nagyobb átlagsebesség
  • felezett állásidő

MINDENRŐL RÉSZLETESEN...

A WLTP magasabb tesztelési tömeget ír elő a járművekre (a jármű maximális hasznos terhének 15%-át).

ÖSSZEHASONLÍTÁSNEDCWLTP
Időtartam20 perc 30 perc
Táv11 km 23 km
Maximális sebesség120 km/h 131 km/h
Átlagsebesség34 km/h 47 km/h
Menetszakaszok2 szakasz: városi és városon kívüli autózásAkár 4 szakasz: “Low”, “Medium”, “High” és “Extra-High”
Kiindulási hőmérséklet23 °C14 °C
Állásidő aránya25% állásidő13% állásidő
ExtrafelszereltségNem veszi figyelembeFigyelembe veszi a tömeg-, aerodinamikai és teljesítménykategóriákat

IDŐSKÁLA

WLTP idővonal

ÁTFOGÓBB

A WLTP átfogóbb, mint az NEDC. A WLTP számításba veszi az adott autó felszereltségét és tömegét, így például a nagyobb keréktárcsákat, vagy a spoilereket. Ezen eszközök ráhatását a kibocsátási és fogyasztási mutatókra ugyanezen eszközök gördülékenységi ellenállásra, aerodinamikára és súlyra gyakorolt hatása alapján mérik.

SKODA Octavia szántóföldes úton
WLTP és egy skoda octavia
VALÓS VEZETÉSI FELTÉTELEK MELLETTI KIBOCSÁTÁSOK (RDE)

Az RDE a valós vezetési feltételek melletti kibocsátások (Real Driving Emissions) rövidítése, és a közúti közlekedésben történő mérési eljárást takar, azaz közúti forgalomban végzik, nem szabványos tesztkörülmények között a tesztpadon, ahogy a WLTP-t. A WLTP-irányelv az RDE-t is figyelembe veszi a járművek ellenőrzésekor.

WLTP Ábra
HORDOZHATÓ KIBOCSÁTÁSMÉRŐ RENDSZER (PEMS)

Az RDE-tesztek során a kipufogógáz-kibocsátásokat - NOx (nitrogén-oxid), részecskék (finomszemcsés por) és egyebek - hordozható kibocsátásmérő rendszer (PEMS) segítségével mérik valós közúti menetkörülmények között.