A központ jövőjének biztosítása: A Škoda Auto lefektette a korszerű fényezőüzem alapkövét

A központ jövőjének biztosítása: A Škoda Auto lefektette a korszerű fényezőüzem alapkövét

A Škoda Auto újabb jelentős lépést tett a Mladá Boleslavban található fő üzemének jövőbiztosítása érdekében azzal, hogy lefektette egy korszerű fényezőüzem alapköveit. A tervek szerint az üzem 2029-ben fogja megnyitni kapuit, és akár napi 1600 járműkapacitással fog rendelkezni. A meglévő üzemekkel együtt a Mladá Boleslavban található gyár teljes napi fényezési kapacitása el fogja érni a 2600 járművet. A korszerű létesítmény automatizálást, robotikát és fejlett technológiákat alkalmaz, hogy minden védőbevonat minőségét tovább javítsa. A belső égésű (ICE) és elektromos platformokra épülő járművek fényezésére is alkalmas létesítmény jelentősen növeli a működési hatékonyságot és rugalmasságot. Lehetővé teszi továbbá a kéttónusú fényezést és a matt felületek kialakítását is. Fontos tényező, hogy az új fényezőüzem összhangban van a Škoda Auto céljával, miszerint 2030-ra karbonsemleges termelést fog elérni csehországi üzemeiben. Az illékony szerves vegyületek (VOC) csökkentése mellett a fényezési folyamatokból származó CO₂-kibocsátás 28%-kal fog mérséklődni.

Andreas Dick, a Škoda Auto igazgatótanácsának gyártásért és logisztikáért felelős tagja, elmondta: „Az új fényezőüzem megépítése fő üzemünkben, Mladá Boleslavban egyértelműen tükrözi elkötelezettségünket mind Csehország, a Škoda Auto hazája, mind pedig a vállalat folyamatos fejlődése mellett. A létesítményben alkalmazott élvonalbeli technológiák, mint például a PVC-alapú tömítőanyagok felvitelére szolgáló robotrendszerek és a karosszéria nyílásainak automatikus lezárását végző rendszerek jelentősen növelik a hatékonyságot. Emellett, a Volkswagen Csoport egyik legkorszerűbb fényezőüzemeként új környezetvédelmi mércét is állít, hiszen a VOC- és CO₂-kibocsátás 28%-kal csökken.”

Forradalmi fényezéstechnológia: rugalmas, precíz, gazdaságos, fenntartható

A Škoda Auto mladá boleslavi üzemének új fényezőüzeme jelentősen növeli a működési rugalmasságot, mivel ugyanazon a gyártósoron képes belső égésű és elektromos modelleket is fogadni. Az üzem egy új, a fényezési folyamat során a bevonatok precíz kikeményítésére optimalizált kemencével is rendelkezik majd. A biogázt és villamos energiát kombináló energiaforrás növeli a rugalmasságot, csökkenti a kibocsátást és mérsékli a költségeket.

Az új fényezőüzem emellett új mércét állít a környezetbarát működés terén is: A VOC-kibocsátás több mint 14 grammal csökken négyzetméterenként, a teljes CO₂-kibocsátás pedig 28%-kal mérséklődik, jelentősen hozzájárulva a Škoda Auto karbonsemleges termelési céljához 2030-ra.

Optimális feltételek a fejlett karosszériakezeléshez a Škoda fő üzemében

A mladá boleslavi telephelyen az eredeti, 1996 óta működő létesítménnyel együtt két fényezőüzem működik. Ezt a régebbi üzemet teljes egészében az új fényezőüzem fogja felváltani, amely további lehetőségeket kínál, például kontrasztos tetőszínek és matt felületek kialakítását. A második fényezőüzem 2019-ben kezdte meg működését. Az új létesítménnyel együtt a Škoda Auto fő üzeme optimális feltételeket biztosít a fejlett karosszériafelület-kezeléshez.

A projekt nagyságrendjét jól mutatja, hogy az új épület 301 méter hosszú, 131 méter széles és 32,5 méter magas lesz, ami egy hét emeletes épületnek felel meg. A teljes alapterület 118 000 négyzetméter – ez több mint 16 futballpályának felel meg –, a szállítópálya hossza pedig eléri a 15 kilométert. A létesítmény a jelenlegi készjármű-parkoló helyén épül, közvetlenül a nemrég átadott Laurin & Klement híd mellett.

A fényezés a járműgyártás egyik legfontosabb szakasza, hiszen hosszú távú esztétikai minőséget és teljes körű védelmet biztosít a külső hatásokkal szemben. A karosszériafelület védelmi folyamata több rétegből áll: kataforézises korróziógátló bevonat, PVC alkalmazása a sérülékeny területeken, majd előfényezés és alapfényezés felvitele nedves eljárással. A Škoda most először használ olyan eljárást, amelyben a dekoratív alapfényezést közvetlenül a katódos rétegre viszik fel az alapozó kiégetése nélkül, így optimalizálva a költséghatékonyságot a minőség megtartása mellett. A végső átlátszó fedőlakk és az üregviaszolás zárja a folyamatot, így a teljes bevonat vastagsága körülbelül 100 mikrométer (0,1 mm).