Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés
Modellek

ŠKODA Motorsport

HAGYOMÁNYOKRA ÉPÜLŐ SIKER

A ŠKODA márka motorsportja több mint 100 éves hagyománnyal rendelkezik. Elsőként 1901-ben Narcis Podsedníček vett részt a Párizs-Berlin versenyen egy L&K motorkerékpáron.

Ami két keréken elkezdődött 1901-ben, az folytatódott az 1970-es és 80-as években mind a pálya-, mind pedig a rally versenyeken. 2016-ban a finn Esapekka Lappi és Janne Ferm csapat WRC 2 kategóriában megnyerte a FIA rally világbajnokságot. Ezek a sikerek mutatják a vállalat jelenlétét a motorsportban.

 

L&K motorkerékpár 1901

Az L&K motorkerékpárok hosszú ideig hatással voltak a nemzetközi versenyekre és a 20. század elején a legsikeresebb járművek közé tartoztak. A számos hegyi és klasszikus távolsági versenyeken elért sikerek - mint például a Szentpétervár-Sevastopol 2400 km-es verseny - demonstrálták a Mladá Boleslav-ban gyártott motorkerékpárok sebességét és megbízhatóságát. 1905-ben Václav Vondřich L&K gyári versenyző nyerte meg a híres Coupe International-t a franciaországi Dourdan-ban. A cég motorkerékpár-versenyzői történelmének utolsó napjaiban az L&K megnyerte a nem hivatalos motorkerékpár világbajnokságot.

1905-1936

Laurin és Klement azonban négy keréken látták gazdasági jövőjüket: az első L&K autót 1905-ben gördült le a Mladá Boleslav-i üzemből. Ez volt a legendás Voiturette A, várható volt tehát az autósportba való belépés. Otto Hieronymus és gróf Alexander Kolowrat 1908-ban aratta első győzelmét Bécs mellett a legendás Semmering versenyen. Egy évvel később ezt követte a svájci Gaillon-ban aratott győzelem. Az osztrák alpesi futamon elért öt egymást követő győzelem alapozta meg a márka gazdag versenyzői hagyományát. Amikor Kolwatti gróf 1912-ben elindult a legendás Monte Carlo-i rallin, L&K FCR autóját négyhengeres, 5,5 l-es motor hajtotta 100 lóerővel.

Az 1925-ös év az L&K és a ŠKODA egyesülését jelentette. Bár még távol volt az autósport vége, ez valójában új kezdetet jelentett: 1935-ben két 6 hengeres speciális ŠKODA RAPID Six versenyautó vett részt az 1000 mérföldes csehszlovák versenyen. A ŠKODA POPULAR-t 1934-ben mutatták be, ez volt az első, legmodernebb vázszerkezettel rendelkező ŠKODA jármű.

Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman 1936-ban újabb sikert arattak, amikor ŠKODA POPULAR SPORT kétüléses autójukkal a Monte Carlo Rallyn a második helyezést érték el. Ez a siker további lökést adott a hazai sportkocsik versenyében. A ŠKODA azonnal reagált és bemutatta a ŠKODA POPULAR SPORT Monte Carlo sportmodellt.

1950-1964

A ŠKODA a második világháború után folytatta motorkerékpáros tevékenységét. Fontos mérföldkő volt 1950-ben a 24 órás Le Mans versenyen való részvétel. Ezen kívül az 1101-es modellen alapuló nyitott sportkocsik is számos győzelmet arattak a kelet-európai versenyeken. A ŠKODA OCTAVIA, amelyet 1959-ben vezettek be, a túraautók osztályában sikeresnek bizonyult az 1,3 l alatti kategóriában. 1961-ben nem csak Esko Keinänen és Rainer Eklund finn csapata nyerte meg a Monte Carlo Rally osztályát, hanem összesítésben szenzációs hatodik helyezést értek el.

Az 1960-as években a ŠKODA 1000 MB új fejezetet nyitott. 1964-ben a ŠKODA hátsó meghajtású, hátsó motoros modellje új technológiai koncepciót valósított meg. A súlyeloszlás és a hajtott tengely megnövekedett teljesítménye motorversenyeken is ideálisnak bizonyult.

1968-1981

A rally autón kívül az együléses versenyautót (formula autó) ŠKODA 1000 MB hajtáslánccal szerelték fel. Ez is sikeres modell volt, 1968-ban Miroslav Fousek vezette a kelet-európai Formula 3 bajnokságot.

A ŠKODA 110 R sportkupé volt az alapja a legendás ŠKODA 130 RS versenyautónak 1975-től. Tiszta versenyautó volt, könnyű és innovatív, "Kelet Porschéjának" becézték. A ŠKODA 130 RS volt az egyik legsikeresebb autó a maga idejében, amely még a saját osztályán is túlmutatott. Az 1981-es Európai Touring Cars bajnokságon és az 1977. évi Monte Carlo Rallyn szerzett kettős győzelem az 1,3 l alatti kategóriában igazolta a koncepció kiváló tulajdonságait - Simply Clever és Simply Fast.

1991-2009

A ŠKODA 1991-es Volkswagen-csoportba történő belépésével tovább erősítették a motorsport vonalat. A versenyek a korábbiakhoz hasonlóan folytatódtak: 1994-ben a ŠKODA FAVORIT megnyerte az FIA Világ Rally bajnokságot az egytengelyes hajtás kategóriában.

Az 1999-ben bemutatott ŠKODA OCTAVIA WRC modellel a gyár első alkalommal került a rally világbajnokság (WRC) legmagasabb szintjére. A ŠKODA első négykerék-meghajtású versenyautója 300 lóerős turbófeltöltős motorral rendelkezett.

Legnagyobb sikerét a világ legnehezebb távolsági rallyján, a kenyai Safari Rallyn érte el: A német gyári vezető Armin Schwarz és társa, Manfred Hiemer 2001-ben a harmadik helyen végzett. A ŠKODA OCTAVIA WRC sok nemzeti bajnokságban ért el sikereket. 2003 és 2007 között méltó utódja volt a ŠKODA FABIA WRC.

2009-ben a ŠKODA FABIA Super 2000 kategóriájában uralta a rally világot. Ez a korábbiakban kategórián belül egyetlen más versenyautónak sem sikerült. A ŠKODA FABIA Super 2000 világszerte 50 országos és nemzetközi címet nyert, így a ŠKODA Motorsport történelmének legsikeresebb fejezetét írta. Utóda a ŠKODA FABIA R5 lett.

2015-2017

A Nemzetközi Gépjármű Szövetség (FIA) által hivatalosan 2015. április 12-én regisztrált ŠKODA FABIA R5 már az első évadban sikeres volt. Ezeket az első győzelmeket azonban a 2016-os győzelmek hamarosan túlszárnyalták: A WRC 2 FIA rally világbajnokságán Esapekka Lappi / Janne Ferm (FIN / FIN) szerezte az első címet a cseh autógyárnak. A ŠKODA FABIA R5 összesen tíz világbajnokságot nyert. A ŠKODA pilóták további sikereket értek el: Gustavo Saba (PRY) és Gaurav Gill (IND) ŠKODA FABIA R5-t vezetnek Dél-Amerikában, Ázsiában és a csendes-óceáni kontinentális bajnokságon. Nasser Al-Attiyah (QAT) a Közel-Keleten megrendezett ralibajnokságon (MERC) dominált és további 10 országos bajnokságot nyert. A gyár sikere fokozta az ügyfelek érdeklődését, eddig több mint 130 ŠKODA FABIA R5 gépkocsit adtak el a világ különböző pontjain működő csapatoknak és importőröknek.

2017-ben a Pontus Tidemand / Jonas Andersson (SWE / SWE) és a Jan Kopecký / Pavel Dresler (CZE / CZE) gyári csapatok részt vettek a rally világbajnokság (WRC 2) kiválasztott versenyein. Két sorozatot követően a Kopecký / Dresler csapat a cseh rally bajnokságon is elindult.

A 2017-es szezonban a rally világbajnokság első öt futamának győztesei ŠKODA FABIA R5 autókat vezettek.