A Škoda bemutatja a Fabia 130-at, egy különleges kiadást, amely a jelenlegi Fabia Monte Carlo 1.5 TSI-ből származik. Ez a limitált szériás jármű jobb teljesítményt, alacsonyabb futóművet, pontosabb kezelhetőséget és a Škoda gazdag és sikeres motorsportörökségére utaló dizájnelemeket kínál. Ez a Škoda eddigi leggyorsabb sorozatgyártású Fabia modellje is, 228 km/h végsebességgel. A Fabia 130 a teljesítményt stílussal ötvözi a vezetési élmény kedvelői számára, miközben a Škoda Auto 130. évfordulóját ünnepli. A limitált kiadás már rendelhető számos európai piacon. A kiszállítások a tervek szerint 2025 decemberében kezdődnek.
A Škoda Auto bemutatta a Fabia 130-at, egy különleges kiadást, amely a Monte Carlo felszereltségi szintre épül, és egyedi hot hatch karaktert ad a Škoda kínálatának. A Škoda Auto műszaki fejlesztési részlege által alaposan átgondolt hajtáslánccal ez a limitált kiadás 1.5 TSI motorral rendelkezik, ezáltal jobb teljesítményt nyújt és pontosabb kezelhetőséget biztosít. Továbbá, olyan vezetési módokat és asszisztenseket tartalmaz, amelyek élesebb vezetéshez igazodnak, valamint a hétfokozatú dupla tengelykapcsolós váltó speciális beállítását, hogy kiegészítse a modell sportos karakterét. A Fabia 130 motorsport ihlette részletekkel rendelkezik, valamint az aerodinamikai optimalizálást szolgáló elemekkel és egyedi kerekekkel tűnik ki. A Fabia sorozat legújabb tagja korlátozott számban lesz elérhető.
A Fabia 130 szíve egy továbbfejlesztett 1.5 TSI EVO2 motor, amely 130 kW teljesítményt nyújt az eredeti 110 kW helyett. A Škoda műszaki fejlesztési részlegének hajtásláncszakértői néhány alkatrészt, mint például a szívócső, a rezgéscsillapító vagy a lengőkarok, továbbfejlesztettek a megnövekedett teljesítményhez igazodva. A motor most már nagyobb teljesítményt biztosít 3500 rpm-től, és a maximális, 130 kW-os teljesítmény 5750 és 6000 rpm között érhető el, míg a maximális nyomaték, 250 Nm, 1500 és 4000 rpm között áll rendelkezésre.
A hétfokozatú dupla tengelykapcsolós váltó különleges frissítéseket kapott kulcsfontosságú fejlesztésekkel, beleértve a magasabb váltási pontokat a gyorsabb gyorsulás érdekében, a duplakuplungos visszaváltásokat Sport módban a zökkenőmentes sebességváltásokért és a módosított fékezési logikát a gyorsabb újragyorsulásért.
A legújabb tesztek szerint a gyorsulás 0–100 km/h-ra 7,4 másodpercet vesz igénybe, ami 0,4 másodperccel gyorsabb, mint a standard modell. A gyorsulás 60–100 km/h-ra 3,8 másodpercet vesz igénybe (összehasonlítva a 4,1 másodperccel), és a gyorsulás 80–120 km/h-ra 4,8 másodpercet vesz igénybe (összehasonlítva az 5,3 másodperccel). A maximális sebesség most 228 km/h, így ez az eddigi leggyorsabb sorozatgyártású Škoda Fabia.
A Fabia 130 alapfelszereltségként 15 mm-rel leültetett sportfutóművel és 18"-os kerekekkel rendelkezik, javítva a kezelhetőséget és a stabilitást. A kormányzás is módosításra került, pontosabb visszajelzést és azonnali reakciót kínálva az újonnan adaptált Normal és Sport vezetési módokban.
Ez a különleges kiadás egy kétfázisú dinamikus vezérlőrendszert is tartalmaz, amely az autó menüjéből érhető el. A csúszásgátló (ASR) rendszer kikapcsolható, hogy deaktiválja a kipörgésgátlót, és lehetővé tegye a kontrollált csúszást megfelelő környezetben. Az ASR Sport + ESC Sport mód kiválasztása a kerekek nagyobb csúszását teszi lehetővé, miközben az ESC rendszer később avatkozik be, biztosítva az izgalmas, mégis biztonságos vezetési élményt.
A Monte Carlo felszereltségi szintre épülő Fabia 130 négy színben érhető el – fehér, piros, kék és fekete, fekete oszlopokkal és tetővel kiegészítve. A külső dizájn fényes fekete részleteket tartalmaz, mint például az első spoiler, a hátsó szárny és a diffúzor. A motorsport ihlette speciális 130-as emblémák jól láthatóan helyezkednek el az első sárvédőkön és a csomagtartón. A Bi-LED fényszórók fekete házai élesebb megjelenést kölcsönöznek az autó elejének. Az egyedi füstszínű 18"-os Libra kerekek a leültetett futóművel együtt fokozzák az autó dinamikus megjelenését. A jármű hátulján egy fekete csík található, amely a Fabia Rally2 autókra emlékeztet – egy jellemző, amely a korábbi Fabia különkiadásokból ismert. A dupla kipufogóvégek jól láthatóan helyezkednek el a diffúzor alatt, kiemelve az autó dinamikus vizuális megjelenését és sportos karakterét.
A Fabia 130 belső tere a maximális kényelemre és irányításra lett tervezve, legyen szó bármilyen helyzetről. Az elektromos sportülések oldalsó támaszokkal optimális tartást nyújtanak dinamikus kanyarodáskor. A háromküllős multifunkcionális sportkormány és a rozsdamentes acél pedálborítások tovább fokozzák a teljesítményorientált hatást. A speciális fekete alumínium ajtóküszöbök és az ezüst dekoratív elemek a műszerfalon és az ajtókilincseken sportos jelleget adnak a járműnek. A 10"-os virtuális vezetőtér az alapfelszereltség része, és az opcionális 9"-os infotainment-képernyő fejlett konnektivitást biztosít.
A népszerű Fabia először 1999-ben került bemutatásra, és figyelemre méltó sikereket ért el az eddig több mint 5 millió jármű gyártásával. A mai napig két RS modell létezett, az 1.9 TDI első generációs Fabia RS és a második generációs Fabia RS 1.4 TSI motorral. A harmadik generáció a Motorsport-örökséget egy limitált kiadású R5-tel ünnepelte.
A Motorsport a Škoda karakterének része, a Fabia szintén szoros kapcsolatban áll vele, nevezetesen a WRC, az S2000 és a Rally2 autókkal, amelyek ezen a platformon alapulnak 2003 óta. 2015-től kezdve a Škoda Motorsport a 3. és 4. generációs Fabia autókat fejleszti a Rally2 kategóriában (korábban R5). Számos címet nyerve a WRC2-ben és az ERC-ben, valamint nemzeti és regionális versenyeken, és közel 700 darabot eladva magánügyfeleknek, a Fabia a legsikeresebb raliautóvá vált a kategóriájában.
Az új, limitált kiadású Fabia 130 erre az örökségre épít, teljesítményt és dizájnt kínálva, amelyet a Škoda motorsportsikerei ihlettek. A kiszállítások 2025 decemberében kezdődnek.