A Škoda Elroq tarolt a biztonsági teszten – 5 csillag az Euro NCAP-től, az Enyaq és az Octavia pedig továbbra is hibátlanul teljesít

A Škoda Elroq tarolt a biztonsági teszten – 5 csillag az Euro NCAP-től, az Enyaq és az Octavia pedig továbbra is hibátlanul teljesít

Az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) tesztelte a Škoda Elroq tisztán elektromos, kompakt SUV-t, amely maximális, 5 csillagos értékelést szerzett biztonság terén. Az Enyaq és az Octavia idén újra tarolt az értékelésen – az Euro NCAP keményebb 2025-ös szabályai sem tudták letaszítani őket a legbiztonságosabb járművek élvonalából. Ez is újra alátámasztja a Škoda megbízható teljesítményét – 2008 óta minden új modellje bezsebelte az Euro NCAP 5 csillagját.

­

A Škoda Elroq az első vizsgált kategóriában, a felnőtt utasvédelem terén 90%-ot szerzett – bőven az ötcsillagos szintet jelentő 80% fölött. A vizsgálat négy ütközési tesztből áll: egy 50 km/h-s frontális ütközés mozgó, deformálható akadállyal, egy 50 km/h-s frontális becsapódás merev falnak, egy 60 km/h-s oldalirányú ütközés mozgó akadállyal, és egy 32 km/h-s oldalirányú oszlopteszt. A felmérés során számít a hátulról érkező ütközések elleni nyakvédelmi megoldás, illetve a baleset utáni biztonságot növelő rendszerek – többek között a többszörös ütközésfékezés és az automatikus ablakleengedés vízbe merülés esetén.

Az Elroq 87%-kal bizonyította, hogy a gyermekek biztonsága is első helyen áll. Frontális és oldalirányú teszten is szinte nulla terhelést kaptak a gyerekbábuk, a modell pedig simán bezsebelte a teljesen zöld értékelést. Az Elroq maximális pontszámot szerzett a piacon elérhető, széles választékot lefedő gyermekülések beszerelése és kompatibilitása terén is.

A védtelen közlekedők – vagyis a gyalogosoknak, kerékpárosoknak és motorosoknak – védelmét vizsgáló kategóriában az Elroq 77%-os pontszámot szerzett. Ez a kategória azt méri, mennyire képes a jármű a balesetek megelőzésére a fejlett érzékelőrendszereivel. A tesztek valós közlekedési helyzeteket modelleznek – például amikor gyalogos vagy kerékpáros keresztezi az utat, sebezhető közlekedők haladnak a forgalommal párhuzamosan, vagy a jármű kanyarodás, tolatás közben érzékel. Nappali és éjszakai körülmények között is teszteljük ezeket a körülményeket. Egy másik újdonság a „ajtónyitási segéd”, ami figyelmeztet, ha kiszálláskor hátulról közeledik egy biciklis vagy motoros. Ha az ütközés elkerülhetetlen, a becsapódási tesztek gyerek- és felnőttfejformákkal, valamint láb- és combütközőkkel mérik a sérülések mértékét.

A vezetéstámogató rendszereket értékelő „Safety Assist” kategóriában az Elroq 78%-os eredményt ért el. Ez a kategória a jármű ütközéselkerülési képességét méri különböző forgalmi szituációkban, és azt is, mennyire segíti a sávtartást – az Elroq ezen a téren hibátlanul teljesített.

A Škoda Enyaq és a Škoda Octavia idén is állta a szigorúbb próbát, és megszerezték a legjobb minősítést. A Škoda Enyaq hozta a 2021-es formáját, az Octaviát pedig immár harmadszorra tesztelték. 2019 és 2022 után ismét megkapta az 5 csillagos minősítést, ezzel újra bebizonyította, hogy a biztonság nála továbbra is első helyen áll – és ez így is marad a következő hat évben. A három új modell tovább írja a Škoda sikertörténetét az európai biztonsági tesztek világában.

Az Euro NCAP egy tíz európai ország közlekedési minisztériumait, autóklubjait, biztosítói szövetségeit és kutatóintézeteit tömörítő konzorcium. 1997-ben alapították Leuvenben, és azóta is a legújabb járművek biztonságát tesztelik – az utasok, a gyalogosok és az intelligens biztonsági rendszerek szempontjából egyaránt. Az elemzések azokra a minimum biztonsági eszközökre támaszkodnak, amelyekkel az EU27-ben, az Egyesült Királyságban és Norvégiában eladott járművek rendelkeznek. 2020 óta az Euro NCAP minden harmadik évben szintet lép a szigorban – ennek köszönhetően egyre kevesebb a baleset, és enyhébbek a következmények.