Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Modellek

Tanulmányautók

o

6 dolog, amit eddig nem tudott az autójáról

Tökéletesen beállította a vezetőülést. Biztos kézzel kezeli a különböző váltókat, kapcsolókat és tudja, hogyan reagál az autó az egyes manőverekre. Röviden: ismeri autóját és tudja, hogyan kell vezetni. Mi mást kellene még tudnia?

Nagyobb múltja van, mint gondolná..

Ahogy minden autótulajdonos, Ön is bizonyára emlékszik a nagy napra, amikor végre átvehette a slusszkulcsot. De míg ettől a naptól kezdve vannak új emlékei, autója már a gyártósorról legördülve is tele volt finomsággal. Jól átgondolt folyamat során, fokozatosan gazdagodott elődei sok éves tapasztalatával, valamint az újonnan szerzett tervezési és mérnöki tudással. Minden egyetlen vázlattal kezdődött. Lássuk a teljes történetet! 

Ahogy minden autótulajdonos, Ön is bizonyára emlékszik a nagy napra, amikor végre átvehette a slusszkulcsot. De míg ettől a naptól kezdve vannak új emlékei, autója már a gyártósorról legördülve is tele volt finomsággal. Jól átgondolt folyamat során, fokozatosan gazdagodott elődei sok éves tapasztalatával, valamint az újonnan szerzett tervezési és mérnöki tudással. Minden egyetlen vázlattal kezdődött. Lássuk a teljes történetet! 

Az autó belső és külső kinézetéről rendszerint a formatervezők közötti kreatív verseny eredményeként döntenek. A feladat rendkívül összetett. A tervezőknek nem csupán a vásárlót kell megérteniük, hanem azt is meg kell jósolniuk, hogy a világ mit tekint majd értéknek a közeljövőben - hiszen akár három év is eltelhet, mire az elképzelés a gyártósorra kerül. Ebben a versenyben első körben 4-6 koncepciót választanak ki további kidolgozásra. A tervezők ezután a részleteken dolgoznak, elkészítik az autó kicsinyített mását, végül az értékelések alapján egy elképzelés győz. Mindez egy nagyon intenzív és szigorúan titkos folyamat.

A formaterv kidolgozásával párhuzamosan a szakemberek meghatározzák a szerkezeti egységek és alkatrészek elhelyezkedését. Munkájukat, valamint a külső és belső tervezők munkáját számítógépes tervezőprogramokba integrálják. Így a formaterv esetleges változásai, valamint a jármű aerodinamikájára, kényelmére és biztonságára gyakorolt hatásai néhány klikkeléssel megvizsgálhatók és kidolgozhatók.

Noha a tervezők és a mérnökök a számítógépes tervezőszoftverekkel három dimenzióban tudják megjeleníteni az autó koncepcióját, a koncepciómodellből életnagyságú másolatot is készítenek. Az autó körvonalai alapján így lehet a legpontosabban megvizsgálni, hogyan tükröződik a fény a felületen, és azonnal szemet szúrnak az esetleges pontatlanságok. 

A modell aerodinamikai, ergonómiai tesztje, valamint egyéb vizsgálatokat követően, kialakul a végső formaterv. A mérnökök ezután beszkennelik a modelleket, hogy olyan számítógépes képet kapjanak, amely megalapozza az alkatrészgyártást. Ebben a fázisban legyártják és alapos próbáknak vetik alá a prototípust. A tesztek során a prototípust extrém időjárási és útviszonyoknak teszik ki, a gyártó ezzel biztosítja, hogy a jármű tartós lesz, és megfelel a vásárlói igényeknek és elvárásoknak.

A mérnökök rendszerint közvetlenül a gyártás megkezdése előtt még kisebb kiigazításokat hajtanak végre. Ezek az alig észrevehető módosítások még gördülékenyebbé és költséghatékonyabbá teszik a gyártást. Az első vázlatrajz elkészülte óta 3-5 év telt el megfeszített munkával.

Születését gondosan megtervezték

Az egész történet jóval az Ön autójának legyártása előtt kezdődött. Az autó tervezői gondolatban a jövőbe tekintve, a jövő autóját álmodták meg. Látomásuk alapján koncepcióautó készült, amely azonban jóformán soha sem kerül sorozatgyártásra. Megalkotása azt a célt szolgálta, hogy a formatervezésben új területeket fedezzenek fel és hasznosítsák a technológiai vívmányok nyújtotta lehetőségeket. Erőfeszítésük mégsem volt hiábavaló. Hogy miért? Az Ön autójának is javára vált.

A szakértelem csiszolása

Sorozatgyártásra szánt járművek tervezésekor a mérnökök munkáját mindig iparági korlátok nehezítik. A koncepcióautók tervezése ugyanakkor teljesen másról szól. A tehetséges kreatívok végre szabadjára engedhetik fantáziájukat és ők maguk jelölhetik ki a márka határait. A folyamat nagyon szórakoztató a tervezőcsapat tagjai számára, akik egymástól is tanulnak és így szakértelmüket is fejlesztik.

Az autógyártás fejlesztése

Amióta a világ legelső koncepcióautója 1938-ban életre kelt a General Motors tervezőműhelyében, a koncepcióautók legfőbb szerepe a jövőbeli modellekről alkotott kép kialakítása lett. Ezért amikor egy autógyár úgy dönt, hogy létrehoz egyet, valójában a márka formatervének (tovább)fejlesztése mellett dönt. Jóllehet a koncepcióautóknak csupán töredéke jut el a gyártósorig, ez nem jelenti azt, hogy az új stílusformák csupán papírra vetett vonalak lennének. Miután ezeket alaposan tesztelték és kidolgozták, a jövő sorozatgyártott autóiban öltenek testet - olyanokban, mint amilyet Ön most éppen vezet.  

Új területek kipróbálása

Amikor megszületik a jövőbeli autó formaterve, az autógyártó gondosan megvizsgálja és elemzi a közönség reakcióját. Ha kedvező fogadtatásban részesítik, a gyártó tudja, hogy jó úton jár. Ha nem, vagy változtat az eredeti dizájnon, vagy teljesen új formatanulmányt készít. A formatanulmányok révén a gyártó még az új modell létrehozása előtt azonosítani tudja az elvárásokat, és ezzel elkerülheti az esetleges kudarcokat. 

A jövő alakítása

A formatervezők mindig azt fürkészik, hogy mit hoz a jövő. És még ha nem is kerül gyártásba az elképzelésük, koncepcióterveik akkor is hatást gyakorolnak azáltal, hogy a világ autókiállításain és magazinjaiban megjelenve formálják a közönség látásmódját. Ezáltal a koncepciótanulmányok magának az autógyártónak is hasznosak: vásárlóik megtudják, mit várhatnak a márkától és néhány évre előre megismerhetik az izgalmas formaterveket.

Közelebb kerülni az autóvásárlókhoz

A vásárlókkal és rajongókkal való kommunikáció az egyik legfontosabb ok, amiért az autógyártók koncepcióautók létrehozásába kezdenek. Ezek a koncepciók a márka identitására és a vásárlóknak nyújtandó élményre vonatkozó kinyilatkoztatások. Az autógyár koncepcióautók megalkotásával arról is tanúbizonyságot tesz, hogy hosszú távon gondolkodik és az autóipar jövőjének szerves része kíván lenni. Garanciaként szolgál meglévő és lehetséges jövőbeli vásárlói számára arra vonatkozóan, hogy mindig minden tőle telhetőt megtesz - és ez továbbra is így marad - annak érdekében, hogy a lehető legjobb funkcionalitást és hozzáadott értéket nyújtsa.

Egy vízió nyomdokaiban..

A koncepcióautó, amely úgy tetszett Önnek, végül egész másként került gyártásba? Nos, az autóiparban ez teljesen megszokott. Amikor a formatervezők új ötleteket dolgoznak ki, már előre tudják, hogy elképzeléseiken valószínűleg "majd szelídíteniük kell", ha sorozatgyártásra kerülnek. Nem csak attól lesz az autó jól megtervezett, hogy jól néz ki; egyben használhatónak, kényelmesnek, biztonságosnak, gazdaságosnak és környezetbarátnak is kell lennie. A sorozatgyártott autók fejlesztése során mindezekre a tulajdonságokra törekszenek.

A szériaautók miért nem maradnak hűek koncepcionális elődeikhez?

1.      Meg kell felelni a vásárlók elvárásainak
Ha egy autó kinézete túlságosan merész, a sorozatgyártás túlságosan nagy pénzügyi kockázat elé állítja az autógyártót. A formatervet ezért úgy kell kiigazítani, hogy a lehető legszélesebb célközönségnek feleljen meg. De még ha változtatnak is a formaterven, döntő fontosságú az autó érzelmi vonzerejének megőrzése.

2.      Meg kell felelniük az iparági szabványoknak
Mindegy mennyire jó egy autó, az esetek 80%-ában nem fogják megvenni, ha nem néz ki jól. Ugyanakkor még ha kiváló visszajelzések is érkeznek egy koncepcióautó kinézetével kapcsolatban, a gyártónak akkor is meg kell vizsgálnia, hogy az elképzelés egyáltalán működőképes-e: akár azért, mert az autó teteje túl alacsony, a látótér túlzottan szűk vagy az autó nem elég aerodinamikus. Az ilyen kihívásokra megoldást kell találni, és ez gyakran a formaterv megváltoztatásához vezet.

3.     Maradandót kell alkotni
Az a formaterv, amelybe az ember beleszeret, nem öregedhet el idővel. Egy új modellnek rendszerint 3-7 évig vonzónak kell lennie - csak ekkor válthatja fel a modell újabb verziója. Ezért nagy erőfeszítést kell tenni az időtlen esztétikum elérésébe az autóhoz fűződő érzelmek fenntartása mellett. E cél eléréséhez akár kompromisszumokat is kell kötni.

4.     Megfizethetőnek kell lenni
A koncepciótanulmányok esetében az autótípusok előállítási költségeit nem igazán veszik figyelembe. A képzelet megkötések nélkül nyugodtan szárnyalhat. De amikor valódi vásárlóknak szánt autók gyártására kerül sor, a jövedelmi viszonyokat is figyelembe kell venni. A formaterven ezért gyakran változtatnak a gyártási költség - és következésképpen a fogyasztói ár - csökkentése érdekében. Az autó minősége így érintetlen marad, de az autó a lehető legtöbb rajongó számára elérhetővé válik. Ezzel mindenki nyer.

A Škodánál nagyot álmodunk, de soha nem tévesztjük szem elől az embereket, akik számára gyártunk. Íme néhány koncepciótervünk, amelyek meg is valósultak. Klikkeljen, húzza le és tekintse meg Ön is!

MISSION L

A jövőben a Škoda járművek erőteljesek, mégis elegáns autók lesznek. Ezt vetítette előre 2011-ben a MissionL koncepcióautó - és valóra vált. Az elegáns erőteljesség témájára írt legjobb variáció a Škoda Rapid-ban jelenik meg. Ami nem látható a fotón, az az anyagok minősége és az autó minimalista formatervének szépsége, amelyet a MissionL-ben is feltártak.

VISION D

A VisionD koncepcióautó első lépés volt egy új irányba és a 2011-es évet követően minden Škoda modell formavilágára hatást gyakorolt. Ugyanakkor a Rapid SPACEBACK volt az a modell, melyre a legnagyobb hatást gyakorolta. Felfedezi a hasonlóságot a gondosan kimunkált és élesen meghúzott vonalak között? Annyira dinamikus!

VISION C

Míg a VisionD és MissionL koncepciók csak játszadoztak a híres cseh kristálykészítés hagyományával, a VisionC koncepcióterve teljes mértékben magába foglalta a kristálydizájnt. 2014-es bevezetésekor kifejezőképességével, dinamizmusával, magabiztosságával és lobbanékonyságával forradalmasította a Škoda formavilágát. Egyszerűen nagyszerű! Škoda Superb. 

VISION S

Mit vár a piac? Egy olyan autót, amely egyszerre robusztus, erős karakterű, tágas és elegáns. Hogyan elégítsük ki mindezen elvárásokat? A Škoda válasza a VisionS tanulmány, amely a VisionC formanyelvét újabb szintre emelte, és amelyből a várva várt SUV megszületett: a Škoda Kodiaq.

Szerencsés csillag alatt született

Innentől nyugodtan hívja az autóját szerencsésnek - ugyanis tényleg az! Tervek százai közül az Ön modelljét választotta ki a gyártó sorozatgyártásra. Az igazat megvallva azonban ez nem puszta véletlen vagy szerencse volt. Az autóiparban minden döntésnek alapos oka van. A gyártási követelmények, a vásárlók elvárásai és a jogszabályi korlátok miatt nem vezérelhetnek csak érzelmek - kivéve persze, amikor igen!

Fabia R5 Combi

Rapid SPORT

CITIGO RALLY

YETI XTREME

Egy nap megszületik a saját utódja

Evolúciónak hívják. A fajok idővel alkalmazkodnak a környezeti kihívásokhoz. Fokozatosan olyan tulajdonságok alakulnak ki, amelyek révén továbbadhatják génjeiket: kivételes látás a madaraknál, határtalan nyers erő a ragadozóknál, kitűnő hallás a prédánál. Ehhez hasonlóan az autóiparban is megjelenik az evolúció. Autója magában foglalja a múlt tapasztalatait. És egy nap az Ön autója erősíteni fogja a jövőbeli autójának genetikai kódját. Minél hosszabb az öröklődési lánc, annál jobb az autó.

Bor? Mi köze itt bárminek egy pohár borhoz?

Amikor autója végre meglátta a napvilágot, az alkotócsapat egészen biztosan mondott egy pohárköszöntőt. De egy pohár bor akár ihletforrás is lehet autója esetében. A gondolatok bárhonnan jöhetnek, néha maguk a tervezők sem tudják pontosan, hogy honnan származnak az ötleteik. Bármi adhat ihletet és bármikor ránk találhat a múzsa - a művészet csodálása, vagy hegyi kerékpározás közben, a város utcáit járva, vagy akár a cseh kristályból készült gyönyörű poharakból kortyolgatott italok fogyasztása közben. Nem szórakozásból, természetesen. Úgy tartják, az ihletkeresés igazi kemény munka.

Mélyre ásás

"Igen. Ha úgy nézzük, visszanyúlunk a gyökereinkhez." Jozef Kabaň, a Škoda formatervező részlegének vezetője

A hagyomány a jövő fontos építőeleme. Ezért merülnek el a formatervezők a márka örökségében és szívják magukba a dicső múlt formaterveit...

Távolba tekinteni

"Fontos, hogy az autógyártás viszonylag szűk látókörén túl tekintsünk. Az építészet egy ilyen terület." Jozef Kabaň, a Škoda formatervező részlegének vezetője

... Aztán elmennek sétálni. Magukba szívják a városi és vidéki tájat, a test szenzorai érzékelik a környezet megannyi ingerét. A gondolat megszületik, mielőtt tudomást szereznénk róla.

Mindig készenlétben

"Mindig a szemünket használjuk, ha valami újat kell felderíteni - legyen szó egy szelet kenyérről, egy bútordarabról, egy személyről vagy egy autóról." Jozef Kabaň, a Škoda formatervező részlegének vezetője

Még ha a gondolatok forrásai maguk a tervezők előtt is ismeretlenek, egy dolog biztos: ha nem lennének alapos megfigyelők, valószínűleg elszalasztanák az ihletet. 

Legyen mindig kristálytiszta

"Ha valaki megkérne, hogy egy szóval írjam le a Škoda formavilágát, azt mondanám: "kristályszerű"." Jozef Kabaň, a Škoda formatervező részlegének vezetője

Az autótervezésben a gondolatok valósággá válnak. A Škoda formatervezésénél az anyag az ihlet forrása. Az új modellek kinézetét leginkább a cseh kristály inspirálta. Azáltal, hogy a formavilág hű marad a márka örökségéhez és a cseh gyökerekhez, a Škoda modellek a funkció és a stílus tökéletes kombinációi.