Áram alatt – Mindenkor biztonságban az elektromos autókban is
Biztonságuk tekintetében sem maradnak el semmiben a hagyományos
hajtásrendszerű autóktól az olyan tisztán elektromos járművek, mint például az új
ŠKODA ENYAQ iV - erre az eredményre vezettek a balesetkutatók és
biztosítótársaságok tanulmányai és tesztjei. A számos védelmi intézkedésnek
köszönhetően e járművek elektromos alkatrészei még nedves körülmények között sem
fenyegetnek áramütés veszélyével - sem álló helyzetben, sem menet közben, sem a
töltőállomáson "tankolva", sem pedig baleset esetén. A tűzveszély sem nagyobb az
elektromos autóknál, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modelleknél,
már csak azért sem, mert nem hordoznak fedélzetükön tűzveszélyes üzemanyagot.
Mindemellett az egészségügyi és műszaki mentők, illetve a szervizszolgáltatók
célzott képzésben is részesülnek a korszerű elektromos autókkal követendő
eljárásról.
Nem kell aggódniuk biztonsági kockázatok vagy áramütés-veszély
miatt az olyan elektromos járművek vezetőinek, mint az új ŠKODA ENYAQ iV.
Balesetkutatók és biztosítótársaságok tanulmányai mutatják, hogy az elektromos
járművek biztonsága semmiben sem marad el a hagyományos belsőégésű motorral hajtott
modellekétől.
Éppoly biztonságosak az elektromos autók, mint a dízel- és a
benzinüzeműek
Ellentétben az olykor hallható feltételezésekkel, az elektromos autók
nagyfeszültségű rendszere sem menet közben, sem a töltés során nem jelent semmiféle
áramütés-veszélyt. Erről védőmegszakítókkal és széleskörű érzékelőrendszerrel
ellátott, kifinomult biztonságtechnika gondoskodik, s minden elektromos alkatrész
olyan védelemmel rendelkezik, hogy autómosóban, esőben vagy árvízben sem léphet fel
áramütés veszélye. A töltési folyamat például csakis azután indulhat el, hogy az
automatikus rendszerellenőrzés biztonságos csatlakozást érzékel a jármű és a
töltőállomás között. Hiba esetén azonnal megszakad az akkumulátor felé folyó áram.
Mindemellett számos tanulmány mutatta ki, hogy az elektromos járművek esetében
éppoly alacsony a tűzveszély, mint a belsőégésű motorral szerelt modellekben. Az
elektromos autók fedélzetén konstrukciójukból adódóan nincs gyúlékony üzemanyag,
egy ép lítiumion-akkumulátor spontán begyulladását vagy egy égő elektromos jármű
berobbanását pedig műszaki szempontból csaknem lehetetlennek tartják a
szakértők.
Ütközésbiztos módon beépített hajtásrendszer-akkumulátor
A ŠKODA ENYAQ iV hajtásrendszer-akkumulátora ütközésbiztos módon az autó aljában
kapott helyet, ahol hatékonyan védett a deformációktól. Töréstesztek igazolják,
hogy a korszerű elektromos járművek ugyanolyan jól teljesítenek baleset során, mint
a belsőégésű motorral szerelt autók. Az ENYAQ iV például éppúgy a legmagasabb,
ötcsillagos minősítést szerezte meg az Euro NCAP ütközésbiztonsági
referenciatesztjén, mint számos más ŠKODA modell. A fedélzeti nagyfeszültségű
rendszer nem jelent megnövekedett kockázatot baleset során, ugyanis ütközéskor az
elektromos alkatrészek ezredmásodpercek alatt automatikusan lekapcsolódnak az
akkumulátorról, így már nincsenek feszültség alatt. A vezetőt, az utasokat, a
baleset további részeseit és a mentőket így nem fenyegeti áramütés veszélye. Az
ütközési teszt során a jármű padlózatában jól védetten elhelyezett akkumulátorblokk
a deformálódó karosszéria ellenére is sértetlen maradt.
A ŠKODA AUTO támogatja a mentők továbbképzését
Ha minden meghozott biztonsági óvintézkedés ellenére mégis tűz ütne ki, az elektromos jármű oltása másként zajlik, mint a belsőégésű motorral hajtott autóké. A tűzoltók ezért speciális oktatásban és továbbképzésben részesülnek, tovább bővítve a helyszíni teendőkre vonatkozó ismereteiket. A ŠKODA AUTO támogatja ezeket a képzéseket és a sérült elektromos autókat érintő lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb eljárás szolgálatában specifikus információkat és mentési adatlapokat bocsát a sürgősségi mentőszolgálatok rendelkezésére. A tűzoltók például hőkamerával is vizsgálhatják a nagyfeszültségű akkumulátor állapotát és szükség esetén lehűthetik, hogy megakadályozzák a hajtásrendszer-akkumulátorának kigyulladását. Mivel az akkumulátorok néha késleltetve vagy ismételten is kigyulladhatnak, az elektromos járműveket balesetet követően biztonsági okokból elkülönítve vagy vízmedencében helyezik el, amíg nem zárható ki a sérült akkumulátor öngyulladásának vagy újbóli meggyulladásának veszélye.