A ŠKODA ENYAQ iV világpremierje szeptember 1-én, Prágában lesz
2020. szeptember 1-én a ŠKODA Prágában bemutatja első tisztán elektromos,
akkumulátorhajtású SUV-modelljét, amely új korszak nyitányát jelzi a cseh
autógyártó számára, s az ENYAQ iV megjelenésével a márka a formatervezés terén is
továbblép. A Volkswagen Csoport moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki
alapjaira épülő első ŠKODA a márkára jellemző nagyvonalú térkínálattal, valamint a
vezetés hosszú távon fenntartható élvezetes élményével ötvözi érzelmekben gazdag
vonalvezetését és kiegyensúlyozott, dinamikus arányait. Karl Neuhold, a ŠKODA külső
formatervezés vezetője video-interjúban ismerteti az új SUV-modell
különlegességeit.
Az ENYAQ iV az első
ŠKODA, amely a moduláris elektromos platform műszaki alapjaira épül. Hogyan
fejlődik e modelljével a ŠKODA formai nyelvezete?
Karl Neuhold: Az ENYAQ iV esetében a ŠKODA azon
érzelmekben gazdag formatervezési nyelvezetét alkalmaztuk, amely már a SCALA és a
KAMIQ sorozatot, illetve az OCTAVIA új, negyedik generációját is jellemzi. Az ENYAQ
iV megjelenését így szintén szoborszerűen kidolgozott vonalvezetés, letisztult
felületek és a cseh kristályüveg-művészetet idéző, kristályhatású elemek jellemzik.
Alapvető arányai azonban eltérnek a korábbi SUV-modellekétől, az ENYAQ iV ugyanis
rövidebb orrkialakítással és megnyújtott tetővonallal rendelkezik - s különösen
dinamikus hatást keltve valóságos "űrsiklóként" érkezik.
Hogyan foglalná össze az első, eleve tisztán elektromos
hajtásrendszerű járműként tervezett ŠKODA formavilágát?
Neuhold: Az ENYAQ iV dizájnja progresszív,
kiegyensúlyozott és magabiztos. Újszerű arányai különleges dinamikát, emellett
igencsak bőséges térkínálatot kölcsönöznek számára, nagyméretű kerekei és
tekintélyes szabadmagassága pedig a SUV-modellek erőteljes megjelenésével ruházzák
fel.
Személy szerint mit tart az ENYAQ iV legfőbb
dizájnkülönlegességének?
Neuhold: Egyértelműen az elejét. Elektromos
hajtású járműveinken is tudatosan alkalmazzuk a markáns ŠKODA-hűtőrácsot, amely
hatékonyan teszi könnyen felismerhetővé a márka modelljeit. Az ENYAQ iV orrán
jócskán előretolt és még inkább függőleges állásban tűnik fel, tovább fokozva az
eleve erőteljes vizuális fellépést. Emellett valódi tekintetet vonzó látványosságok
a teljes-LED Matrix-fényszórók és a nappali menetfények
csíkjai.
A külső formavilág szempontjából melyek a legjelentősebb
eltérések az MEB-alapú elektromos modellek és a belsőégésű motorral hajtott
gépkocsik között?
Neuhold: A legfőbb különbségek a jármű
magasságában, illetve az első és hátsó karosszéria-túlnyúlásban adódnak. Az MEB
esetében az akkumulátorokat helytakarékos módon az autó padlózatába építik, így a
karosszéria kissé magasabb lesz, amit a hosszabb tengelytáv ellensúlyoz vizuálisan.
A karosszéria rövidebb első és hátsó túlnyúlását az elektromos hajtásrendszer
komponenseinek a hagyományos belsőégésű motoréhoz viszonyított kisebb helyigénye
teszi lehetővé. Az ENYAQ iV karosszériája megnyújtott hatást kelt, emellett
kifejezetten aerodinamikus, ami kedvező a hatótávra. A 0,27-os cw-érték igazán
meggyőző egy ilyen méretű SUV-modelltől.
Az Ön számára mitől vérbeli ŠKODA az ENYAQ
iV?
Neuhold: Az ENYAQ iV egyetlen modellben egyesíti a
ŠKODA összes erényét és erősségét, és jelentős lépés a vállalat hosszú távon
fenntartható jövője felé. A dizájn, a térkínálat és a variálhatóság együttese
mellett okos ötletekkel lep meg, miközben egyaránt ideális a családok, a lifestyle
és a hosszú túrák szempontjából. Mindez a mindennapok tökéletes kísérőjévé avatja.