Autózás a ŠKODA történetének tizenkét tanújával a márka Mladá Boleslav-i székhelye környékén
Tizenkét autóipari mérföldkövével különleges időutazásra indul 125 éves
történetében a ŠKODA AUTO. A cseh autógyártó legjelentősebb modelljei e néhány
képviselőjének a márka Mladá Boleslav-i központja körül szervezett, közös
felvonulása a vállalat alapításának 125. évfordulója alkalmából tartott
rendezvények egyik csúcspontja. A választott gépkocsik sora az L&K Voiturette A
modelltől, azaz a márka 1905-ös első autójától egészen a még álcafólia alatt
megjelenő ŠKODA ENYAQ iV újdonságig terjed. Utóbbival - amely új elektromos
SUV-modellként még az idén hivatalosan is bemutatkozik - új korszak veszi kezdetét
a ŠKODA márkánál, egy járműben ötvözve a vállalati 125 esztendős történetének
ötleteit, innovációit és különböző
behatásait.
A cég székhelyén, Mladá
Boleslavban működő, s a felvonuló gépkocsik egy részét kiállítási tárgyként
bemutató ŠKODA Múzeumtól a város körül vezet a közös időutazás: a tizenkét
történelmi modell útja többek között Mcely és Loučeň kastélyai mentén halad, de az
úhelnicei ŠKODA Tesztközpont is a tervezett útvonal része.
Egyedülálló felvonulás
Ezen egyedülálló autós felvonulás mind a tizenkét mérföldkőnek
számító modellje egyaránt meghatározónak számított a maga idejében, önálló
fejezettel járultak hozzá a ŠKODA-járművek fejlesztésének történetéhez. Az
autógyártó gazdag hagyományait ezúttal az 1905 és 1907 között készült L&K
Voiturette A, a ŠKODA SUPERB első generációja (1934 - 1949) és a ŠKODA POPULAR
MONTE CARLO (1936 - 1939), valamint a ŠKODA FELICIA kabrió (1959 - 1964), a ŠKODA
1000 MB (1964 - 1969), a ŠKODA TREKKA (1966 - 1972) és egy ŠKODA 110 R Coupé (1970
- 1980) testesíti meg, míg a nyolcvanas évek közepétől napjainkig tartó időszakot a
FAVORIT (1987 - 1994), a modern OCTAVIA első generációja (1996 - 2010), a ŠKODA
YETI (2009 - 2017), a 2018 óta gyártott ŠKODA SCALA és egy még álcaruhás ŠKODA
ENYAQ iV képviseli. Utóbbi rövidesen a világ nyilvánossága előtt is
bemutatkozik.
Az L&K Voiturette A modellel kezdődik
minden
A ŠKODA AUTO sikertörténetének alapkövét 1905-ben, L&K
Voiturette A típusú gépkocsijukkal fektetik le a vállalat alapítói, Laurin és
Klement, amely tíz évvel a társaság létrejötte, illetve a kerékpárok és
motorkerékpárok közvetlenül beinduló gyártását követően a vállalat első
automobiljaként mutatkozhat be. A harmincas évek különlegességei a mély benyomást
keltő ŠKODA SUPERB modellek, amelyek már ekkor a márka - bőséges térkínálat
és színvonalas menetkényelem jellemezte - zászlóshajójának számítanak, valamint az
egyebek mellett a hátsó tengely elé helyezett sebességváltóval kialakított
transaxle-konstrukciónak köszönhetően különösen dinamikus ŠKODA POPULAR MONTE
CARLO. A legendás Monte Carlo Ralin szerzett első dobogós helyezése alkalmából a
ŠKODA e különleges modelljével vezeti be a MONTE CARLO elnevezést, amely
napjainkban a FABIA, a SCALA és a KAMIQ sportos változatait jelöli. Akárcsak a
POPULAR MONTE CARLO, szintén valóságos dizájnikon az 1959-es ŠKODA FELICIA, ezzel a
kabriójával a ŠKODA vizuálisan újraértelmezte a márkát, egy akkoriban igen divatos
életstílust idézve.
ŠKODA 1000 MB önhordó karosszériával és alumíniumblokkos
farmotorral
Mindjárt három modell is szerepel a hatvanas évekből. Műszakilag
iránymutató ŠKODA 1000 MB modelljében a ŠKODA 1964-ben először alkalmaz önhordó
karosszériát, s elindítja a farmotorok korszakát. A motorblokk szabadalmaztatott
magasnyomású alumíniumöntési eljárással készül, szintén kiemelve a Mladá Boleslav-i
üzem magasfokú gépipari műszaki kompetenciáját. E farmotor-hátsókerékhajtás
koncepciót alkalmazza az 1970-es ŠKODA 110 R is, s e sportos, kétajtós kupé műszaki
alapjaira épülnek később a rali- és pályaversenyeken egyaránt nagysikerű ŠKODA 130
RS versenygépek, amelyeket napjaink sportos ŠKODA RS modelljei is idéznek. Az
"Ős-OCTAVIA" műszaki alapjain 1966-ban Új-Zélandon születik meg a mai SUV-modellek
korai előfutára, a TREKKA, amely különleges piaci igények és ügyfélelvárások
szerint, testre szabott terepjáróként készül.
Elsőkerékhajtás és bemutatkozik a modern OCTAVIA
A történelmi felvonulás egy másik "gördülő mérföldköve" a ŠKODA
FAVORIT. Bertone formatervezte kompaktmodelljével a ŠKODA 1987-ben bevezeti az
elsőkerékhajtást és a ferdehátú karosszériaváltozat mellett COMBI és PICKUP
kivitelt is kínál belőle. Az 1996-os OCTAVIA a ŠKODA első, immár teljes egészében a
Volkswagen Csoport tagjaként kifejlesztett modelljeként már a vállalat
volumengyártóvá bővülésének útját egyengeti, bőséges térkínálata és meggyőző
ár/érték-aránya pedig innentől a ŠKODA márkaidentitásának szerves részévé lép elő.
A ŠKODA YETI a márka SUV-szegmensbeli, sikeres 2009-es megjelenését képviseli, ahol
a KAMIQ, KAROQ, KODIAQ és rövidesen érkező ENYAQ iV sorozatával már teljes
SUV-családot kínáló ŠKODA új vásárlói célcsoportot szólíthat meg. A YETI számos új
"Simply Clever" megoldásával - mint például az egyenként állítható VarioFlex ülések
- is népszerűnek bizonyult. SCALA családjával a ŠKODA új formai nyelvezetet vezet
be 2018-ban, s a márkára jellemző bőséges térkínálat mellett érzelmekben még
gazdagabb külső megjelenés jellemzi. A gyártó emellett a connectivity területén is
nagy lépést tesz előre - a SCALA az első folyamatos internetkapcsolatot is kínáló
ŠKODA.
Az ENYAQ iV immár az elektromos jövőbe vezeti a
márkát
Amint a további tizenegy mérföldkőnek számító modell egyaránt
jelentős befolyást gyakorolt korára, úgy az új ŠKODA ENYAQ iV is meghatározó lesz
az elkövetkező évek során. A ŠKODA valamennyi erényét - mint a szellemesség, az
ötletesség, a színvonalas dizájn, a bátorság és találékonyság, valamint a
jövőbemutató technikák - egyesíti magában, miközben a márka minden értékét
megtestesíti: meglepő, praktikus és "Simply Clever". Az ENYAQ iV 125 évi
fejlesztési tapasztalat, szaktudás, kreativitás és szenvedély eredménye, s egy
hosszú távon fenntartható és "felvillanyozó" jövőbe vezeti a márkát.
Világpremierjére még az idei év második felében sor kerül, piaci bevezetése pedig
2021 első negyedévében veszi kezdetét.
Időutazás a vállalat történetének tizenkét "gördülő
mérföldkövével" - Nyilatkozatok
Christian Strube, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a műszaki
fejlesztés területéért felelős tagja:
"A ŠKODA 125 éves történetéből származó e különleges modellek
mindegyike jelentősen meghatározta a vállalat fejlődését. Számos márkaértékünk
gazdag hagyományokkal rendelkezik, a színvonalas menetkényelem így egészen az első
ŠKODA SUPERB modellekig vezethető vissza, a különleges formavilág már a ŠKODA
FELICIA esetében is felfedezhető, a korszerű karosszériakonstrukció a ŠKODA 1000 MB
jellemzője is volt, míg az első modern OCTAVIA kiemelkedő térkínálatával is
meggyőzőnek bizonyult. Az új ENYAQ iV esetében a moduláris elektromos platform
kínál számunkra lehetőséget mindezen erényeket egyetlen járműben ötvözni, amely
tisztán elektromos akkumulátorhajtásával helyi szinten károsanyag-kibocsátás
nélkül, s ezzel különösen is hosszú távon fenntartható módon
közlekedhet."
Björn Kröll, a ŠKODA termékmarketing-vezetője:
"A ŠKODA 125 éves történelemre tekinthet vissza, ez idő alatt
számos ikonikus gépkocsit készített, s minden új modelljében a korábbiak
kifejlesztése és vezetése során szerzett tapasztalatok is megjelennek. Az ENYAQ iV
mindezen ismeretek kvintesszenciája, ugyanakkor új, magukkal ragadó és 'Simply
Clever' ötletek is megjelennek benne. Első eleve tisztán elektromos,
akkumulátorhajtású járműként született modellünk, az ENYAQ iV immár új korszakba
vezeti vállalatunkat."
Michal Velebný, ŠKODA Múzeum:
"A ŠKODA története tizenkét mérföldkőnek számító modelljének
együttes felvonulása számunkra is egészen különleges esemény. E járművek mindegyike
saját történetet mesél, ám együttesen meggyőzően dokumentálják a ŠKODA AUTO 125
éves történelmét. Korántsem csupán számunkra, itt a ŠKODA Múzeumban, egészen
különleges pillanat e keretek között 'akcióban' látni mindezen kincseket."