A ŠKODA AUTO első termelési helyszíneként, az év végére szén-dioxid-semlegesen működik Vrchlabí gyára
A ŠKODA AUTO világszerte első termelési helyszíneként működhet még az idén
szén-dioxid-semlegesen Vrchlabí főegységgyára. A szén-dioxid-kibocsátás
legjelentősebb csökkentését a hightech-üzem megújuló forrásokból származó
energiákra történő, következetes átállása tette lehetővé - a kezdeti évi 45 ezerről
mára mindössze háromezer tonnára mérsékelve a szén-dioxid-emissziót. A következő
lépésben további kompenzációs intézkedések, illetve kompenzációs tanúsítványok
segítségével a fennmaradó kibocsátásokat is kiegyenlítik.
Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a
termelés és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: "A jelen évtized
második felétől kizárólag szén-dioxid-semleges módon nyert energiát használunk
csehországi termelési helyszíneinken a jármű- és alkatrészgyártás során. E
célkitűzésünk megvalósításában abszolút úttörőnek számít Vrchlabí gyára, amely így
a környezeti kompatibilitás és az energiahatékonyság területein is maradéktalanul
betöltheti hightech-gyár szerepét."
A főegységgyár szén-dioxid-semleges termelésre történő átállása során meghatározó
jelentőségűek az átfogó és célzott energiatakarékossági intézkedések. A létesítmény
éves energiaigénye - mindeddig a legnagyobb tételként - egyedül fűtőrendszerei
2012-es és 2013-as felújításával mintegy 6700 megawattórával csökkent, 2020 eleje
óta pedig a ŠKODA AUTO még intenzívebb erőfeszítéseket tesz Vrchlabí termelési
helyszínén energiafelhasználásának további mérséklésére. A gyár tizenkét olyan
projekten dolgozik, amelyekkel együttesen több mint 2000 MWh hő-, illetve közel
1800 MWh elektromos energia takarítható meg. Ezek között olyan intézkedések
szerepelnek, mint például a használaton kívüli fűtőkörök lezárása, a helyiségek
hőmérsékletének energiatakarékos szabályzása, valamint a beáramló levegő áramának
specifikus irányítása, a gyártelep számos helyiségének világítását pedig az
üzemidőhöz hangolták.
A további energiamegtakarítási lehetőségek szolgálatában hőkamerát is alkalmaznak,
amely nem csak azt mutatja meg, hol megy veszendőbe hő az épületek falain
keresztül, hanem a fűtőrendszerben is felfedi e helyeket. Mindezen információk
alapján megtehetők a szükséges intézkedések a gazdaságosabb fűtés, s ezzel a
szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében.
Ezeken túl a ŠKODA AUTO az alternatív energiák következetes használatával is
mérsékli Vrchlabí üzemének szén-dioxid-kibocsátását. A gyár éves szinten mintegy 47
ezer MWh energiát igényel termeléséhez, amiből 41 500 MWh, azaz több mint 88
százalék, már megújuló forrásokból származik. Az egyetlen még alkalmazott,
fosszilis eredetű energiahordozó a földgáz, amelyet 2021-től fokozatosan
biogázüzemekből származó, szén-dioxid-semleges metán vált fel.
A fennmaradó szén-dioxid-kibocsátást kompenzációs intézkedésekkel, illetve
szén-dioxid-kompenzációs tanúsítványok vásárlásával kívánják kiegyenlíteni. E
certifikátok beszerzésével a ŠKODA AUTO olyan klímavédelmi projekteket támogat,
mint például megújuló forrásokból származó energia előállítása Indiában, illetve az
esőerdők védelme.
Mindezeken túl a ŠKODA házon belül is támogat különböző környezetvédelmi
kezdeményezéseket, 2020 folyamán például az autógyártó csaknem 40 ezer fát tervez
telepíteni Vrchlabí gyárának közvetlen környezetében. Indításként 2020 májusban az
üzem 29 munkatársa alkotta csapat - köztük Ivan Slimák gyárigazgatóval - kétezer
facsemetét ültetett el az Óriás-hegység Nemzeti Parkban található Špindlerův
Mlýnben.
Más termelési helyszíneken is fordítanak hosszú távon fenntartható klímavédelmi
beruházásokra. 2019 végén például a punei gyár India egyik legnagyobb tető-napelemrendszerét
helyezte üzembe, a Mladá Boleslav-i ŠKO-ENERGO leányvállalat elektromosáram-hő
erőművében pedig tovább bővült a biomassza alkalmazása az elektromosáram-fejlesztés
során. Éves szinten akár 95 ezer tonna fapellet felhasználásával mára a 30
százalékot is elérte itt a megújuló nyersanyagokból előállított tüzelőanyag
részaránya, a jövőbeni cél pedig már száz százalék szén-dioxid-semleges biomassza
használata.
Vrchlabí termelési helyszínén 2012 óta a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós (DSG)
DQ 200 automata sebességváltót gyártják, amelyből naponta 2200 darab készül,
2019-ben pedig már hárommilliomodik példánya kerülhetett le a szerelőszalagról.