Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből – A ŠKODA FELICIA Fun
A kilencvenes évek elején még ritkán találkozhattunk pickupokkal Európa
útjain. Döntésével, amely szerint a PICKUP formájában praktikus platós modellel
bővíti FELICIA családját, a ŠKODA is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy e
járműszegmens népszerűbbé váljon az elkövetkező évek során. 1995 márciusában a
ŠKODA FELICIA Fun révén a PICKUP egy újabb verziója mutatkozott be. Feltűnő sárga
fényezése és félreérthetetlen névkiegészítése mindjárt az első pillantásra
egyértelművé tette, mire fektetett különös hangsúlyt a ŠKODA e modellje
megalkotásakor: a szabadidős tevékenységek kísérőjeként mindenekelőtt élvezetesnek
kellett lennie. Utasterében a FELICIA Fun praktikus megoldással várta gazdáját,
kétülésesből ugyanis mindössze néhány mozdulattal négyülésessé válhatott. 2000
augusztusáig összesen 4016 példány készült belőle, amelyek napjainkban a
youngtimer-rajongók nagyra becsült és keresett különlegességei.
Visszatekintve a ŠKODA 125 éves történelmére, a FELICIA modellnév
mindig is különösen vonzó és elegáns megjelenésű járműveket jelölt, amelyek a
márkára jellemző kiemelkedő mindennapos használati érték mellett már a korai
időktől formavilágukkal is meggyőzőek voltak. A név hallatán így a márka rajongói
mindjárt a legendás roadsterre is gondolhatnak, amely 1959 és 1964 között vált a
sportos kis álomautó szimbólumává, s ezzel a márka történetének egyik ikonjaként
vált halhatatlanná. Összesen csaknem 15 ezer autós talált benne hűséges kísérőre a
mindennapok, illetve a gyönyörű tavaszi és nyári kirándulások során egyaránt. A
fürge kétüléses iránti kereslet messze meghaladta a kínálatot, az időtlen stílusú
kabrió elkészült példányainak nagyrészét pedig exportálták. A FELICIA akkoriban nem
kapott utódot, beköszöntött ugyanis a farmotoros ŠKODA modellek korszaka, ami
hosszú időre erősen bekorlátozta a lehetséges karosszériaváltozatok sokrétűségét. A
lépcsőshátú limuzinok mellett készültek ugyan kis sorozatú, sportos kupék, az ilyen
hajtásrendszer-elrendezésű nyitott modellek azonban már nem jutottak túl a
prototípus-stádiumon vagy egyedi átalakításként születtek meg csupán.
Nagyobb szabadságot csak a keresztben beépített orrmotorral és elsőkerék-hajtással
készült, modern FAVORIT hozott a karosszériakialakítások terén, a teljes egészében
új fejlesztésű járműcsalád ferdehátú tagjait 1987. szeptember 16-án a Brnói
Gépipari Vásáron mutatta be a ŠKODA. Rövidesen a cseh autógyártó formatervezőinek
és konstruktőreinek különböző tanulmányai követték őket, köztük a ŠKODA 781 Tremp
prototípussal. A kétüléses, négyajtós konstrukció a vezető és az első utas felett
szilárd tetőt kapott, amit azonban a B-oszloptól masszív csőszerkezet és egy
borulókeret váltott fel. Az egyedi darab ma a ŠKODA Múzeum tulajdona.
Két karosszériaváltozat végül a sorozatgyártásig is eljutott - az 1990-ben
bemutatott FORMAN kombi, egy évvel később pedig a kétüléses, platós PICKUP. A cseh
autógyártó az 1993-as Frankfurti Autószalon (IAA) alkalmával mutatta meg, hogy még
e haszonjármű is rendelkezhet egészen egyéni varázzsal és ŠKODA FAVORIT FUN néven
két menetkész koncepciómodellt állított ki. Mindkettő a FAVORIT sorozat műszaki
alapjaira épült, s megemelt futóművet kapott, amely a szabadmagasságot 60
milliméterrel megnövelve a könnyű terepes túrákat is lehetővé tette. Orrvédő
csőidomán és masszív borulókeretén - amely tetőcsomagtartóval közösen olyan
terjedelmes sporteszközök szállítását is lehetővé tette, mint a szörfdeszka vagy
épp a hegyikerékpár - túl elsősorban egy további különleges megoldásával keltett
feltűnést: az utastér elektromos mozgatású hátsó ablakkal kialakított hátfalát le
lehetett hajtani, majd egy karos mechanizmus segítségével máris két további ülés
állt rendelkezésre a szabad ég alatt. A fennmaradó rakfelületen még ekkor is kellő
hely maradt például a hűtőtáska vagy más csomagok számára. Külsejükön ízléses
dekorációval és hétküllős könnyűfém keréktárcsákkal vonzották a sárga és lila
fényezésű kiállítási modellek a tekinteteket.
1995 márciusában a ŠKODA FELICIA Fun a Genfi Autószalonon tartott világpremierjén
vált jól érzékelhetővé, mennyire hasonlított e két kiállítási modell a későbbi
sorozatgyártású kivitelekre. Az újdonság számos ötletet és részletmegoldást vett át
a két koncepcióautótól és teljes egészében az élvezetes szabadidős élményekre
összpontosított. Műszakilag már a technikailag széleskörűen modernizált és egy
évvel korábban bemutatott ŠKODA FELICIA alapjaira épült, amely számára a ŠKODA 1187
új alkatrészt tervezett, s egyaránt jelentősen megemelte a menetkényelem, a
biztonság és a kidolgozási minőség színvonalát.
Minden bizonnyal legnagyobb meglepetésével azonban utasterében szolgált a FELICIA
Fun, ugyanis a lehajtható és elcsúsztatható fülkehátfal és a két ideiglenes ülés is
átkerült a sorozatgyártású kivitelbe. A megoldás így jóval többnek bizonyult puszta
futurisztikus showmodell-elemnél, s a "party-trükk" belső elnevezésű,
továbbfejlesztett mechanizmus végül a FELICIA Fun alapfelszerelésévé vált. Az
ideiglenes ülések kihajtásával ugyan 1370-ről 850 milliméterre csökkent a
fenyőfával borított rakfelület hosszúsága, azonban a sportos hátsó légterelővel
szerelt, kizárólag ragyogó sárga fényezéssel kínált, trendi platós modell
praktikuma mit sem változott. Prospektusában akkoriban a következők álltak: "Friss
sárga színe a kalandokra utal, amelyekre a FELICIA Fun örömmel kíséri el Önt.
Markolja meg az élénksárga kormánykereket, fordítsa el a gyújtáskulcsot és induljon
útnak a napfény és a szórakozás felé!"
Változatlanul vette át a ŠKODA FELICIA Fun a PICKUP modell alapvető paramétereit,
mint például 2450 milliméteres tengelytávját, míg hosszúsága 4245, szélessége 1680,
magassága pedig 1465 milliméter volt. Az ügyfelek három négyhengeres motor közül
választhattak, az 1896 köbcentiméteres, 47 kilowattos (64 LE) dízel mellett két
benzinmotor is rendelkezésre állt, 1,3 liter (50 kW/68 LE), illetve 1598
köbcentiméter (55 kW/75 LE) összlökettérfogattal. Utóbbival a FELICIA Fun 163
kilométer/óra végsebességet érhetett el, üzemanyag-fogyasztása pedig az akkori
szabvány szerint 7,3 literes átlagértékre adódott 100 kilométerenként. Az 1.3 MPI
erőforrással szerelt alapváltozat az LX felszereltségi szinten 304 900 cseh
koronába került, míg az 1.6 MPI hajtotta, s mindössze 1035 kilogrammos, ám 445
kilogramm hasznos terhelhetőségű verzió 40 ezer, a dízel pedig 50 ezer cseh
koronával került többe az alapmodellnél.
1995 októberétől 2000 augusztusáig összesen 4016 ŠKODA FELICIA Fun gördült le
Vrchlabí gyárának szerelőszalagjáról. Manapság e modellek már áhított gyűjtői
darabok, az összesen több mint 1,4 millió legyártott modern FELICIA között ugyanis
nem csupán a legfeltűnőbb és legszínesebb, hanem a legritkább példányoknak is
számítanak.
Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből
Jelen anyag egy összesen hét sajtóközleményből álló, s a következő modellekről
szóló sorozat utolsó része:
1. rész: Laurin & Klement LW-triciklik (1905 - 1911)
2. rész: Laurin & Klement E "Černá Hora/Montenegro" (1908-1909)
3. rész: ŠKODA SAGITTA (1936-1938)
4. rész: ŠKODA 998 "Agromobil" (1962)
5. rész: ŠKODA 990 "Hajaja" (1963)
6. rész: ŠKODA BUGGY 736 (1974-1976)
7. rész: ŠKODA FELICIA Fun (1995-2000)
Mindegyik rész megtalálható a www.skoda-storyboard.com oldalon.