Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
A lehető legjobb weboldal élmény érdekében
Ez a weboldal cookiekat használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A webhely további használatával elfogadja a cookiek (alapvető cookiek) használatát. A hozzájáruláson alapuló cookiek (analitikus cookiek, funkcionális cookiek, személyre szabott tartalom cookiek) csak aktiválásuk után kerülnek használatra. Ha hozzájárul a cookiek használatához, az azonosító adatokat partnereink (cookie-szolgáltatók és IT-szolgáltatók) dolgozzák fel. A weboldalért és a cookiek ért a Porsche Hungaria Kft. a felelős. További információ a használt cookiekról és azok kikapcsolásáról az
Minden cookie aktiválása
Modellek

19.04.2020

Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből – A „Černá Hora-Montenegro” autóbuszok és teherautók

 

A különleges kihívások különleges megoldásokat igényelnek - így gondolták ezt a hegyvidéki fekvésű Montenegrói Fejedelemségben is, amikor 1907-ben rendszeres, menetrendszerinti személy- és csomagszállító szolgáltatáshoz kerestek járműveket. Úgynevezett "Černá Hora-Montenegro" autóbuszaival és teherautóival 1908-tól a Laurin & Klement az adott igényekre szabott és innovatív vonójárműveket kínált. Mindössze 3,69 méteres hosszúságukkal és csupán 1,60 méteres szélességükkel különösen kompakt méretek jellemezték őket, emellett akár tizenkét személy vagy 4,8 köbméternyi csomag szállítására is elegendő helyet biztosítottak. Maximális terhelhetőségük 900 kilogrammra adódott, pótkocsijaik pedig további 1500 kilogramm hasznos teherbírással rendelkeztek.

Különleges igényeikre is "kulcsrakész" megoldásokat kínálni az ügyfeleknek - ez mindig is az L&K sikerreceptjének alapelemét jelentette, ami természetesen a Václav Klement és Václav Laurin által 1895-ben alapított kerékpárjavító műhelyben már hamarosan készülő haszongépjárművekre is érvényes volt. A vállalat tulajdonképpen már 1907-ben az egykori Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb autógyártójává fejlődött, s termékei 70 százalékát exportálta.

Korántsem volt hát meglepő az érdekes megkeresés, amely Montenegróból érkezett az L&K tervezőihez. A dél-európai fejedelemség személy- és teherszállításra keresett megfelelő járműveket, mégpedig különböző postai útvonalakra, Podgoricából Cetinjébe, Nikšićbe és a mai Szlovákiában fekvő Plavnicába, valamint Cetinjéből az Adria-parti Kotor kikötővárosáig. A pályázat nyertese az elkövetkező tizenöt évre kizárólagos szerződést kapott az ország teljes területére. A Laurin & Klement mellett olasz autógyártók is versenybe szálltak a megbízásért.

Komoly feladat volt ez, amint Václav Klement, az L&K vezérigazgatója egy helyszíni látogatás során is megállapíthatta. A balkáni ország hátsó hegyvidéki területeinek keskeny útjait a meredek emelkedők és lejtők mellett számtalan, gyakran nagyon kis sugarú kanyar tarkította. E különleges domborzati jellemzők egészen speciális járműkonstrukciókat igényeltek.

A "Černá Hora-Montenegro" műszaki alapjául az L&K E típust választották a cseh tervezők, amely könnyűkategóriájú személyszállító és haszonjárműként már 1906 óta készült Mladá Boleslavban. Jelentős szerepet vállalt a különleges konstrukciók megtervezésében a nagyon tehetséges és kreatív, akkoriban még mindössze 25 esztendős konstruktőr František Kec is. Márpedig a különleges követelmények következtében nagyon is szükség volt rendhagyó megoldásokra, amelyek már a szokatlan méretekben megmutatkoztak. Az E típus alvázának - szélességében 70 centiméterre szűkített - első részén mindössze 1300 milliméteres nyomtávval alakíthatták ki az első tengelyt, amely így akkora bekormányzási szöget tett lehetővé az első kerekek számára, hogy az autóbuszok és teherszállítók tolatás és egyéb manőverek nélkül, egy íven fordulhattak be az éles és szűk kanyarokban. Ugyanilyen fontos volt e tekintetben a rendkívül rövid, 2210 milliméteres tengelytáv, akárcsak a rövid, elöl 450, hátul 1030 milliméteres karosszéria-túlnyúlás.

Az L&K E típusú haszongépjárművek kompakt külső méretei a térkihasználás tekintetében is innovatív ötleteket igényeltek, mivel az akkoriban szokásos, orrmotort, illetve mögötte elhelyezett vezetőülést tartalmazó alapelrendezés - a különösen rövid, mindössze 3,69 méteres hosszúság mellett - jelentősen leszűkítette volna a személy-, illetve csomagszállításra rendelkezésre álló teret. A megoldást egy egészen napjainkig alkalmazott, fejlett koncepció jelentette. Az L&K tervezői a motor fölé helyezték a vezetőülést, a "Černá Hora-Montenegro" modellek így a mai, első tengely mögött elhelyezett motor, illetve a tengelyvonal előtti kormányberendezés jellemezte Frontlenker-elrendezésű teherautók előfutáraiként vonultak be a történelembe. A sofőr és az első utas tekintélyes, 1,68 méteres magasságban ült a talaj felett, azonban a montenegrói postaútvonalakon nem volt szűk alagút és az alacsony, 20 és 30 kilométer/óra között sebesség sem jelentett veszélyt a 2,82 méter magas járművek menetstabilitására.

Erőforrásként fejlett technika jellemezte, 25,7 kW (35 LE) teljesítményű és 4652 köbcentiméter összlökettérfogatú, négyhengeres motor szolgált, amely két-két különálló hengerblokkból, illetve forgattyúházból épült fel. Igényes T-hengerfeje oldaltszelepelt megoldással készült, mégpedig egymással ellentétes oldalra helyezett szívó- és kipufogószelepekkel, ami egy második vezérműtengelyt is igényelt. Emellett az egyszerű külső kenés helyett alkalmazott, hatékony cirkulációs kenési rendszere, valamint ventilátorral és hűtőfolyadék-szivattyúval kiegészített, nagyméretű hűtője szintén kimondottan innovatív konstrukcióvá avatta a hosszában beépített erőforrást. A hátsó tengely felé irányuló erőátvitel feladatát bőrborítású, kúpos tengelykapcsoló és közvetlen kapcsolású, négyfokozatú sebességváltó látta el. Hátul a kettős abroncsozású fakerekek mögött 830 milliméterrel elhelyezett differenciálmű lengéscsillapító hatású láncokkal biztosította a hajtást. Az akkoriban nagyon gyakori defektek problémáját tömörgumi-abroncsokkal oldották meg.

Az L&K E típusának műszaki alapjain folyó fejlesztések végül meggyőzőnek bizonyultak, s 1908 júliusában aláírták a szerződést a montenegrói belügyminisztériummal. Az E típusra épülő hat autóbusz, valamint egy platós és két zárt felépítményes szállítójármű gyártása mindenesetre már egy hónappal korábban megkezdődött Mladá Boleslavban, s 1908 novemberére be is fejeződött. A személyszállító kivitelek öt fő számára kínáltak helyet, akik a vezető- és az első utas fülkéjétől különválasztott, két ajtóval és négy ablakkal kialakított, zárt utastérben foglalhattak helyet. A jármű hátuljában egy 1,3 köbméteres, zárható szekrény állt rendelkezésre a postai küldemények számára. A kínálatot a tetővel ellátott, úgynevezett nyári karosszéria egészítette ki, amely a két hosszirányban elrendezett, öt-öt személy számára hellyel szolgáló üléspadnak helyet biztosítva az üvegezett oldalfalak és a postaszekrény nélkül készült, összesen immár tizenkettőre növelve a szállítható személyek számát.

A teherváltozat zárt, 4,8 köbméteres felépítménye 900 kilogrammnyi csomag szállítását tette lehetővé, igény szerint pedig egy 1500 kilogramm hasznos teherbírású, kéttengelyes pótkocsi is növelhette a szállítási kapacitást. Utóbbi ponyvatetővel készült és egy vízszintes forgattyúkerékkel külön fékezőszemély gondoskodott a hátsó kerekekre ható, bükkfából készült fék működtetéséről.

1909 januárjában az üzemi teszteket is sikeresen teljesítették a Laurin & Klement különleges járművei és ugyanazon év tavaszán mind a négy útvonalon megkezdték a munkát. A "postasorozat" utolsó példányaként 1909 nyarán érkezett meg a platós teherszállító változat az ország akkori fővárosába, Cetinjébe. I. Miklós fejedelem, későbbi király, annyira elégedett volt az L&K járműveinek magasfokú megbízhatóságával és kiemelkedő használati értékével, hogy néhány járművezetőjüket ezüstmedállal tüntette ki - a fiatal Laurin & Klement vállalat pedig örömmel fogadta, hogy e megrendelések tovább növelték jó hírét.

A cseh különleges járművek 1912-ig látták el feladatukat polgári szolgálatban, majd az 1913-ig tartó első Balkán-háború során a montenegrói hadsereg és a Vöröskereszt használta őket. A harcok lezárultával a járművek visszatérhettek a felújított postai útvonalakra, mígnem 1916 januárjában, az Osztrák-Magyar Monarchia Montenegró elleni offenzívájával már a kis balkáni ország területére is elért az első világháború. Jelen ismereteink szerint egyetlen autóbusz, illetve platós vagy zárt teherautó sem maradt fenn a "Černá Hora-Montenegró" programból.

Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből

A sorozat összesen hét sajtóközleményből áll. Már megjelent:
1. rész: Laurin & Klement LW-triciklik (1905 - 1911)
2. rész: Laurin & Klement E "Černá Hora/Montenegro" (1908 - 1909)

Előkészületben:
3. rész: ŠKODA SAGITTA (1936 - 1938)
4. rész: ŠKODA 998 "Agromobil" (1962)
5. rész: ŠKODA 990 "Hajaja" (1963)
6. rész: ŠKODA BUGGY 736 (1974 - 1976)
7. rész: ŠKODA FELICIA Fun (1996 - 2000)