Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből – A ŠKODA 998 „Agromobil” 1962-ből
Kompakt 998 modelljével a ŠKODA 1962-ben fordulékony, kisméretű különleges járművet
mutatott be a különböző mezőgazdasági, erdészeti és katonai alkalmazásokra. Noha a
998-as típus a tereptesztek során minden tekintetben meggyőzőnek bizonyult,
sorozatgyártásba sosem került az "Agromobil" névre keresztelt, lehajtható
szélvédővel kialakított, platós teherautó. Sikeresen eljutott azonban a 3,50 méter
hosszú, s akár tíz személy szállítására is alkalmas jármű a mozivászonra. Az
összesen tizenhárom legyártott 998 egyike a ŠKODA Múzeum járműállományának
tagja.
A Laurin & Klement, később pedig a ŠKODA járművei mindig is funkcionálisnak és
sokoldalúnak számítottak. Szükség esetén például már a vállalat kezdeti időszakából
származó motorkerékpárok is hajthattak kisebb mezőgazdasági gépeket, amihez elég
volt a hátsó kereküket hajtó rövid bőrszíjat néhány egyszerű lépésben egy
hosszabbra cserélni - amely így már különböző telepített gépekhez is
csatlakozhatott. A huszadik század elején az áramfejlesztő berendezések is a cég
termékportfóliójához tartoztak, amelyeket átdolgozott gépkocsimotorok vagy saját
gyártású dízelaggregátok hajtottak, 1912-től pedig az L&K négyhengeres
motorjaival szerelt, robusztus és nagyteljesítményű Excelsior P4 motoros ekék
bizonyítottak a földművelésben. Rövidesen egy kisebb modell bővítette a motoros
ekék kínálatát, amelynek képességeire vonójárműként, illetve a földmunkákban a
hadsereg is számíthatott az első világháború alatt. Mindeközben a későbbi
anyavállalatnál, a plzeňi ŠKODA műveknél, már traktorok és egyéb mezőgazdasági
gépek is készültek a szárnyas nyíl emblémájával.
Ennek megfelelően az ötvenes évek végére, illetve a hatvanas évek elejére már
többévtizedes know-how állt a ŠKODA rendelkezésére a terepes képességekkel
rendelkező haszongépjárművek gyártásában, miközben az akkori Csehszlovákiában hiány
mutatkozott a kompakt és fordulékony, vagyis könnyű és sokrétűen alkalmazható
terepes gépkocsikban. Ezért érdeklődött a Földművelésügyi Minisztérium Mladá
Boleslavban arról, készülhetne-e egy a mezőgazdaság és az erdészet igényeit
kielégítő, illetve akár a külszíni fejtésekben is használható modell, amely
mindezeken túl katonai célokra is megfelelne. A hidegháború idején ez gyakran
számított elmaradhatatlan kiegészítő követelménynek vagy akár alapelvárásnak, így
akkoriban számos katonai projekt polgári fedőnév alatt futott. Ennek szellemében
született meg a 998 "Agromobil" kifejlesztésének ötlete, aminek 1961 januárjában
láttak neki a ŠKODA tervezői. Ennek során az akkoriban AZNP, azaz "Gépkocsigyártó
állami vállalat" ("Automobilové závody národní podnik") néven működő márka a Česká
zbrojovka Strakonice vállalattal működött együtt, amely kézi lőfegyvereket és
kerékpárokat állított elő, valamint a ČZ márkájú motorkerékpárokat készítette.
Mivel az AZNP éppen teljes kapacitással működött, az új modellnek a tervek szerint
Strakonicében kellett készülnie. A 998 három prototípusa mindenesetre még Mladá
Boleslavban született meg, mégpedig a ŠKODA sorozatgyártású modelljei számos
alkatrészének felhasználásával.
"Form follows function" - szólt az "Agromobil" koncepciójának mindenek feletti
vezérelve. A kompakt jármű hosszúsága mindössze 3,47, szélessége pedig 1,70 méter
volt és platófelépítményes önhordó karosszériával alakították ki, amit éppúgy
ponyva fedett, mint a kétszemélyes vezetőfülkét. Az 1,98 méter hosszú és 1,59 méter
széles rakfelület rakodópereme csupán 70 centiméterrel a talaj felett húzódott, s
az 1,24 méter magas ponyvaszerkezettel 3,9 köbméteres, egyaránt könnyen elérhető és
rakodható raktér adódott. Igény szerint két hosszirányban elhelyezett padon
összesen akár nyolc fő is helyet foglalhatott, a vezetővel és az első utassal
együtt így a 998 e konfigurációja akár tíz személynek is helyet
biztosíthatott.
Osztott szélvédője szintén a sokoldalú terepjáró különlegességének számított,
amelyet előrehajtva az "Agromobil" teljes magassága 1,94-ről 1,41 méterre csökkent,
ideális megoldásként az erdei közlekedéshez vagy épp a légi szállításhoz. Kiváló
terepes képességei mindenekelőtt mindössze 1,90 méteres tengelytávjából és rövid
karosszéria-túlnyúlásaiból adódtak, utóbbiak elöl és hátul csaknem azonos, egyaránt
közel 45 fokos terepszöget tettek lehetővé. A bőséges, terheletlenül 290, a teljes
terhelésű jármű esetében pedig 230 milliméteres szabadmagasság szintén nagyban
hozzájárult az "Agromobil" kedvező terepes adottságaihoz. A független
felfüggesztésű kerekek vezetéséről elöl trapéz-keresztlengőkarok gondoskodtak, a
hátsó tengelyen pedig hosszlengőkarokat és torziós rugózást alkalmaztak a
tervezők.
A 998-as típust soros négyhengeres, vízhűtésű aggregát hajtotta. Az
alulvezérelt-felülszelepelt (OHV) erőforrás az 1961 és 1973 között gyártott,
népszerű ŠKODA 1202 kombiból származott és az első tengelyvonal mögött, a vezető-
és az első utasülés közé hosszirányban beépítve kapott helyet. 1221 köbcentiméter
összlökettérfogatából 33 kW (45 LE) teljesítményt produkált, amit csatlakozókarimás
terepváltóművön keresztül négyfokozatú sebességváltó továbbított a zárható
differenciálművel kialakított hátsó-, illetve kapcsolható hajtáson át igény szerint
az ugyancsak zárható első tengely felé. Az utcai 1:1,30 áttétel mellett egy 1:2,28
áttételű terepfokozat is rendelkezésre állt, hátsó kihajtásáról pedig az
"Agromobil" mezőgazdasági és erdészeti gépeket is működtethetett. 936 kilogramm
saját tömegének 46 százaléka esett a hátsó tengelyre, a teljes terheléskor adódó
1736 kilogramm össztömegéből viszont már 56 százalék jutott a 6,00-16 méretű
gumiabroncsokkal szerelt hátsó kerekekre.
Az első három prototípus közül kettő a tervezett gyártás helyszínére, a ČZ
strakonicei üzemébe került, míg a harmadik Mladá Boleslavban maradt, ahol kemény
gyakorlati tesztnek vetették alá. Mindössze 79 nap alatt figyelemreméltó 29 953
kilométert tett meg, s ennek során 89 kilométer/óra végsebességet mértek nála -
tökéletesen elegendő egy ilyen jellegű jármű számára. A "záróvizsgát" az a katonai
gyakorlópályán tartott összehasonlító teszt jelentette, amelyre további tíz példány
készült a 998 sorozatból. A minősítő szakemberek jónak értékelték az "Agromobil"
terepes képességeit, s a ŠKODA modellje még a szovjet GAZ 69-et is felülmúlta,
amely akkoriban a Varsói Szerződés hadseregeinek alapjárműveként szolgált. A végső
soron elmaradt sorozatgyártás okai mindenekelőtt a központosított tervgazdaság
sajátosságaiban, illetve a csehszlovák hadsereg viszonylag csekély befolyásában
keresendők.
Az első tengely mögött elhelyezett motor, illetve a tengelyvonal előtti
kormányberendezés jellemezte Frontlenker-elrendezés szerint kialakított, platós
jármű 1965. január 29-én vált ismertté a széles nyilvánosság előtt, ezen a pénteken
tartotta ugyanis premierjét a "Ha ezernyi klarinét" ("Kdyby tisíc klarinetů") című
csehszlovák musical. A háborúellenes film egyik jelenetében egy katonai kommandó
két "Agromobillal" üldöz egy pacifista dezertőrt. Az akkor még 26 esztendős
főszereplő, Jiří Menzel, rövidesen rendezőként is igazolta kiemelkedő tehetségét, s
"Szigorúan ellenőrzött vonatok" ("Ostře sledované vlaky") filmszatírája 1968-ban
elnyerte a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját ("Academy Award for Best Foreign
Language Film").
Az "Agromobil" három prototípusának egyike ma a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum
gyűjteményét gyarapítja, akárcsak egy 1952-es 973 "Babeta", amely típussal -
ugyancsak a "Ha ezernyi klarinét" produkcióban - a ŠKODA egy további
könnyűkategóriájú terepjárója is bemutatkozhatott a filmvásznon.
Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből
A sorozat összesen hét sajtóközleményből áll. Már megjelent:
1. rész: Laurin & Klement LW-triciklik (1905 - 1911)
2. rész: Laurin & Klement E "Černá Hora/Montenegro" (1908-1909)
3. rész: ŠKODA SAGITTA (1936-1938)
4. rész: ŠKODA 998 "Agromobil" (1962)
Előkészületben:
5. rész: ŠKODA 990 "Hajaja" (1963)
6. rész: ŠKODA BUGGY 736 (1974-1976)
7. rész: ŠKODA FELICIA Fun (1996-2000)