Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
A lehető legjobb weboldal élmény érdekében
Ez a weboldal cookiekat használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A webhely további használatával elfogadja a cookiek (alapvető cookiek) használatát. A hozzájáruláson alapuló cookiek (analitikus cookiek, funkcionális cookiek, személyre szabott tartalom cookiek) csak aktiválásuk után kerülnek használatra. Ha hozzájárul a cookiek használatához, az azonosító adatokat partnereink (cookie-szolgáltatók és IT-szolgáltatók) dolgozzák fel. A weboldalért és a cookiek ért a Porsche Hungaria Kft. a felelős. További információ a használt cookiekról és azok kikapcsolásáról az
Minden cookie aktiválása
Modellek

21.04.2020

Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből – A ŠKODA 998 „Agromobil” 1962-ből


Kompakt 998 modelljével a ŠKODA 1962-ben fordulékony, kisméretű különleges járművet mutatott be a különböző mezőgazdasági, erdészeti és katonai alkalmazásokra. Noha a 998-as típus a tereptesztek során minden tekintetben meggyőzőnek bizonyult, sorozatgyártásba sosem került az "Agromobil" névre keresztelt, lehajtható szélvédővel kialakított, platós teherautó. Sikeresen eljutott azonban a 3,50 méter hosszú, s akár tíz személy szállítására is alkalmas jármű a mozivászonra. Az összesen tizenhárom legyártott 998 egyike a ŠKODA Múzeum járműállományának tagja.


A Laurin & Klement, később pedig a ŠKODA járművei mindig is funkcionálisnak és sokoldalúnak számítottak. Szükség esetén például már a vállalat kezdeti időszakából származó motorkerékpárok is hajthattak kisebb mezőgazdasági gépeket, amihez elég volt a hátsó kereküket hajtó rövid bőrszíjat néhány egyszerű lépésben egy hosszabbra cserélni - amely így már különböző telepített gépekhez is csatlakozhatott. A huszadik század elején az áramfejlesztő berendezések is a cég termékportfóliójához tartoztak, amelyeket átdolgozott gépkocsimotorok vagy saját gyártású dízelaggregátok hajtottak, 1912-től pedig az L&K négyhengeres motorjaival szerelt, robusztus és nagyteljesítményű Excelsior P4 motoros ekék bizonyítottak a földművelésben. Rövidesen egy kisebb modell bővítette a motoros ekék kínálatát, amelynek képességeire vonójárműként, illetve a földmunkákban a hadsereg is számíthatott az első világháború alatt. Mindeközben a későbbi anyavállalatnál, a plzeňi ŠKODA műveknél, már traktorok és egyéb mezőgazdasági gépek is készültek a szárnyas nyíl emblémájával.

Ennek megfelelően az ötvenes évek végére, illetve a hatvanas évek elejére már többévtizedes know-how állt a ŠKODA rendelkezésére a terepes képességekkel rendelkező haszongépjárművek gyártásában, miközben az akkori Csehszlovákiában hiány mutatkozott a kompakt és fordulékony, vagyis könnyű és sokrétűen alkalmazható terepes gépkocsikban. Ezért érdeklődött a Földművelésügyi Minisztérium Mladá Boleslavban arról, készülhetne-e egy a mezőgazdaság és az erdészet igényeit kielégítő, illetve akár a külszíni fejtésekben is használható modell, amely mindezeken túl katonai célokra is megfelelne. A hidegháború idején ez gyakran számított elmaradhatatlan kiegészítő követelménynek vagy akár alapelvárásnak, így akkoriban számos katonai projekt polgári fedőnév alatt futott. Ennek szellemében született meg a 998 "Agromobil" kifejlesztésének ötlete, aminek 1961 januárjában láttak neki a ŠKODA tervezői. Ennek során az akkoriban AZNP, azaz "Gépkocsigyártó állami vállalat" ("Automobilové závody národní podnik") néven működő márka a Česká zbrojovka Strakonice vállalattal működött együtt, amely kézi lőfegyvereket és kerékpárokat állított elő, valamint a ČZ márkájú motorkerékpárokat készítette. Mivel az AZNP éppen teljes kapacitással működött, az új modellnek a tervek szerint Strakonicében kellett készülnie. A 998 három prototípusa mindenesetre még Mladá Boleslavban született meg, mégpedig a ŠKODA sorozatgyártású modelljei számos alkatrészének felhasználásával.

"Form follows function" - szólt az "Agromobil" koncepciójának mindenek feletti vezérelve. A kompakt jármű hosszúsága mindössze 3,47, szélessége pedig 1,70 méter volt és platófelépítményes önhordó karosszériával alakították ki, amit éppúgy ponyva fedett, mint a kétszemélyes vezetőfülkét. Az 1,98 méter hosszú és 1,59 méter széles rakfelület rakodópereme csupán 70 centiméterrel a talaj felett húzódott, s az 1,24 méter magas ponyvaszerkezettel 3,9 köbméteres, egyaránt könnyen elérhető és rakodható raktér adódott. Igény szerint két hosszirányban elhelyezett padon összesen akár nyolc fő is helyet foglalhatott, a vezetővel és az első utassal együtt így a 998 e konfigurációja akár tíz személynek is helyet biztosíthatott.

Osztott szélvédője szintén a sokoldalú terepjáró különlegességének számított, amelyet előrehajtva az "Agromobil" teljes magassága 1,94-ről 1,41 méterre csökkent, ideális megoldásként az erdei közlekedéshez vagy épp a légi szállításhoz. Kiváló terepes képességei mindenekelőtt mindössze 1,90 méteres tengelytávjából és rövid karosszéria-túlnyúlásaiból adódtak, utóbbiak elöl és hátul csaknem azonos, egyaránt közel 45 fokos terepszöget tettek lehetővé. A bőséges, terheletlenül 290, a teljes terhelésű jármű esetében pedig 230 milliméteres szabadmagasság szintén nagyban hozzájárult az "Agromobil" kedvező terepes adottságaihoz. A független felfüggesztésű kerekek vezetéséről elöl trapéz-keresztlengőkarok gondoskodtak, a hátsó tengelyen pedig hosszlengőkarokat és torziós rugózást alkalmaztak a tervezők.

A 998-as típust soros négyhengeres, vízhűtésű aggregát hajtotta. Az alulvezérelt-felülszelepelt (OHV) erőforrás az 1961 és 1973 között gyártott, népszerű ŠKODA 1202 kombiból származott és az első tengelyvonal mögött, a vezető- és az első utasülés közé hosszirányban beépítve kapott helyet. 1221 köbcentiméter összlökettérfogatából 33 kW (45 LE) teljesítményt produkált, amit csatlakozókarimás terepváltóművön keresztül négyfokozatú sebességváltó továbbított a zárható differenciálművel kialakított hátsó-, illetve kapcsolható hajtáson át igény szerint az ugyancsak zárható első tengely felé. Az utcai 1:1,30 áttétel mellett egy 1:2,28 áttételű terepfokozat is rendelkezésre állt, hátsó kihajtásáról pedig az "Agromobil" mezőgazdasági és erdészeti gépeket is működtethetett. 936 kilogramm saját tömegének 46 százaléka esett a hátsó tengelyre, a teljes terheléskor adódó 1736 kilogramm össztömegéből viszont már 56 százalék jutott a 6,00-16 méretű gumiabroncsokkal szerelt hátsó kerekekre.

Az első három prototípus közül kettő a tervezett gyártás helyszínére, a ČZ strakonicei üzemébe került, míg a harmadik Mladá Boleslavban maradt, ahol kemény gyakorlati tesztnek vetették alá. Mindössze 79 nap alatt figyelemreméltó 29 953 kilométert tett meg, s ennek során 89 kilométer/óra végsebességet mértek nála - tökéletesen elegendő egy ilyen jellegű jármű számára. A "záróvizsgát" az a katonai gyakorlópályán tartott összehasonlító teszt jelentette, amelyre további tíz példány készült a 998 sorozatból. A minősítő szakemberek jónak értékelték az "Agromobil" terepes képességeit, s a ŠKODA modellje még a szovjet GAZ 69-et is felülmúlta, amely akkoriban a Varsói Szerződés hadseregeinek alapjárműveként szolgált. A végső soron elmaradt sorozatgyártás okai mindenekelőtt a központosított tervgazdaság sajátosságaiban, illetve a csehszlovák hadsereg viszonylag csekély befolyásában keresendők.

Az első tengely mögött elhelyezett motor, illetve a tengelyvonal előtti kormányberendezés jellemezte Frontlenker-elrendezés szerint kialakított, platós jármű 1965. január 29-én vált ismertté a széles nyilvánosság előtt, ezen a pénteken tartotta ugyanis premierjét a "Ha ezernyi klarinét" ("Kdyby tisíc klarinetů") című csehszlovák musical. A háborúellenes film egyik jelenetében egy katonai kommandó két "Agromobillal" üldöz egy pacifista dezertőrt. Az akkor még 26 esztendős főszereplő, Jiří Menzel, rövidesen rendezőként is igazolta kiemelkedő tehetségét, s "Szigorúan ellenőrzött vonatok" ("Ostře sledované vlaky") filmszatírája 1968-ban elnyerte a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját ("Academy Award for Best Foreign Language Film").

Az "Agromobil" három prototípusának egyike ma a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum gyűjteményét gyarapítja, akárcsak egy 1952-es 973 "Babeta", amely típussal - ugyancsak a "Ha ezernyi klarinét" produkcióban - a ŠKODA egy további könnyűkategóriájú terepjárója is bemutatkozhatott a filmvásznon.

Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből

A sorozat összesen hét sajtóközleményből áll. Már megjelent:
1. rész: Laurin & Klement LW-triciklik (1905 - 1911)
2. rész: Laurin & Klement E "Černá Hora/Montenegro" (1908-1909)
3. rész: ŠKODA SAGITTA (1936-1938)
4. rész: ŠKODA 998 "Agromobil" (1962)

Előkészületben:
5. rész: ŠKODA 990 "Hajaja" (1963)
6. rész: ŠKODA BUGGY 736 (1974-1976)
7. rész: ŠKODA FELICIA Fun (1996-2000)