Nem csak allergiásoknak – Tiszta levegő a ŠKODA-modellekben a Climatronic Air Care rendszerének köszönhetően
Az allergiások számára évről-évre kellemetlen időszak veszi kezdetét
tavasszal, akik már áprilistól a megjelenő különböző pollenektől könnyeznek és
tüsszögnek. Az allergia e tünetei a közlekedés biztonságára is komoly hatást
fejthetnek ki, egy-egy volán mögötti tüsszentés ugyanis már 50 kilométer/órás
tempónál is mintegy 30 méteres vakon vezetést jelent. Hatékony segítséget nyújthat
azonban a számos ŠKODA-modellhez kínált Climatronic Air Care rendszer, amely
különböző érzékelőivel többek között felügyeli az utastér légminőségét, érzékeli a
megnövekedett pollen- és finompor-koncentrációt, majd automatikusan reagál.
Ugyancsak fontos szerepet töltenek be a jelenlegi ŠKODA-modellek beltéri
levegőjének tisztaságában az utastér-légszűrők, amelyek hármas feladatot látnak el:
felfogják az apró részecskéket, antibakteriális hatást fejtenek ki, s akár a
kellemetlen szagokat is elnyelhetik. Mindez azonban csakis akkor működhet
optimálisan, ha rendszeresen cserélik az utastér-légszűrőket, ideális esetben
tavasszal. Az utastér-légszűrők vírusokkal szemben nem
védenek.
Az Európai Allergia és Klinikai
Immunológiai Akadémia (European Academy of Allergy and Clinical Immunology; EAACI)
felmérése szerint 2016-ban több mint 150 millió ember szenvedett az Európai Unióban
allergiától. Hatékony utastér-légszűrőivel és olyan intelligens légkondicionáló
berendezéseivel, mint például az Air Care rendszerrel kiegészített Climatronic, a
ŠKODA a pollenek akár 99 százalékát és a finompor-szemcsék jelentős részét
tarthatja távol számos jelenlegi modellje belterétől. A cseh márka ezzel komoly
mértékben növeli az allergiások és a különböző krónikus légzésproblémákkal küzdők
vezetési biztonságát, illetve minden utas, különösen az érzékenyek, valamint a
gyerekek kényelmét - például a nagyvárosok finomporral különösen terhelt
levegőjében, illetve más problémás légminőségű régiókban.
A légkondicionáló légminőség- és
légnedvesség-érzékelőkkel
Az Air Care rendszerrel kiegészített
Climatronic légkondicionáló berendezés, amely alap- vagy extrafelszerelésként az új
ŠKODA OCTAVIA, valamint a KAROQ, KODIAQ és SUPERB sorozatokhoz egyaránt
rendelkezésre áll, különböző érzékelőivel méri az utastér levegőjének minőségét és
páratartalmát. Ha túlzott beltéri légszennyezettséget érzékel, automatikusan belső
keringtetésre vált, így kívülről nem juthat további szennyezett levegő az autóba,
az utastér levegője pedig a belső cirkulációban tisztulhat meg. E keringtetési
folyamat során a rendszer minden alkalommal, újra és újra átvezeti a beltér
levegőjét az Air Care technika rendkívül hatékony aktívszén-légszűrőjén, amely nem
csupán az apró részecskéket szűri ki, hanem antibakteriális hatásával a különböző
ilyen jellegű kórokozókat is távol tartja az utastértől. Mindemellett a kellemetlen
szagok is elnyelődnek, mégpedig szükség szerint ez esetben is a belső keringtetési
funkció támogatásával, például, amikor a szélvédőmosó folyadék szaga bejuthatna az
autóba.
Háromféle utastér-légszűrő
A ŠKODA háromféle
utastér-légszűrőt alkalmaz modelljeiben. A márka teljes modellpalettáján
rendelkezésre álló Economy változat mellett, a gyártó aktívszén-pollenszűrőt és
szagszűrőt is kínál, utóbbi a legnagyobb szűrőkapacitás mellett a baktériumokat és
a kellemetlen szagokat is megköti.
"Meggyőződésem, hogy jelenleg a légminőség, a szűrőképesség
és az ár tekintetében egyaránt a utastér-légszűrők legkedvezőbb csomagját kínáljuk
ügyfeleinknek. A pollenek és a részecskék akár 99 százalékát is távol tarthatjuk az
autó utasterétől, így járulva hozzá az utasok egészségéhez és kellemes
közérzetéhez" - hangsúlyozta Jan Hrnčíř, a légkondicionáló berendezések
fejlesztésének ŠKODA-koordinátora.
Rendszeres cseréjük növeli a szűrők a
hatékonyságát
A magas szűrési hatékonyság érdekében az
utastér-légszűrőt rendszeresen cserélni kell. A szűrőcsere ideális ideje a tavasz
vagy a nyár eleje. Egyfelől a téli esős és havas útviszonyok közötti gyakori
használatot követően penészgomba-fertőzés alakulhat ki a szűrőkben, másfelől a
tavaszi új szűrővel a rendszer jól felkészíthető az első pollenek megjelenésére. A
szűrő cseréjével párhuzamosan célszerű ellenőrizni a légkondicionáló berendezés
működését, így készülve optimálisan a nyári melegekre.
Interjú - Jan Hrnčíř, a légkondicionáló berendezések
fejlesztésének ŠKODA-koordinátora a korszerű utastér-légszűrők felépítéséről,
működéséről és hatékonyságáról
Miért számítanak a légkondicionáló berendezések nemcsak az
egyik legnépszerűbb, hanem az egyik legfontosabb felszerelésnek is
autóinkban?
Jan Hrnčíř: A légkondicionáló berendezés korábban luxusnak
számított, ma azonban már alapvető felszerelés. Nem csupán a kényelmet növelik,
hanem jelentősen fokozzák a biztonságot is. Különösen érvényes ez az olyan
rendszerekre, mint a Climatronic, amely egyaránt automatikusan szabályozza az
optimális hőmérsékletet és levegőelosztást az autóban. A vezetőnek nem szükséges
újra és újra beavatkoznia: miután beállította a kívánt hőmérsékletet, teljes
mértékben a vezetésre összpontosíthat, a továbbiakat elvégzi a rendszer. A vezető
fokozott figyelme mellett a Climatronic például az optimális látást is elősegíti,
amint zord külső körülmények közepette önműködően gondoskodik az ablakok
párátlanításáról, a sofőrnek így már nem kell manuálisan szabályoznia a
levegőelosztást és a ventilátorfokozatot.
Az utastér-légszűrők ma már a légkondicionáló rendszerek fontos részét
képezik. Mire szolgálnak?
Hrnčíř: "Messzemenőkig mentesítik az utasteret a
finompor-részecskéktől és - ami az allergiások számára fontos - a pollenektől is.
Ez nagyban mérsékli a vezető könnyezéséből és tüsszögéséből adódó veszélyeket, így
növelve a biztonságot. Mindemellett olyan szűrők is szerepelnek a ŠKODA
kínálatában, amelyek antibakteriális hatásúak vagy akár a szagokat is
megköthetik.
Háromféle utastér-légszűrőt alkalmaznak a
ŠKODA-modellekben. Miben térnek el ezek
egymástól?
Hrnčíř: "Az alap utastér-légszűrő a részecskeszűrő, a következő szintet a külső
kellemetlen szagokat elnyelő aktívszenes kivitel jelenti, míg a legszéleskörűbb
szűrő-felszereltség az említett két változaton túl antibakteriális bevonatot is
kínál.
Mennyire hatékonyak az egyes szűrők? Milyen
részecskékméretig szűrnek?
Hrnčíř: A finompor-részecskék 2,5 mikrométeres méretéig mindhárom
változat 99 százalékos hatékonyságú. A szűrők elsősorban a nagyvárosokban jellemző
finompor-terhelés és légszennyezettség mellett a
leghatékonyabbak.
Milyen időközönként kell a szűrőket cserélni? Ez függ a
régiótól és környezettől is, ahol az autót leginkább
használják?
Hrnčíř: "Kétféle környezetet különböztetünk meg. Az első csoportba
a kis, míg a másodikba a nagy porterhelésű régiók országai tartoznak. Utóbbiakban
komoly szerepet játszik a - levegőben az utak állapota és egyéb körülmények
következtében jelenlévő - porrészecskék nagyobb aránya. Míg az első csoport
esetében kétévi üzem vagy 60 ezer kilométer futásteljesítményt követően ajánljuk
kicserélni a szűrőt, a második csoporthoz sűrűbb, egyéves vagy 30 ezer kilométeres
csereintervallumot javasolunk.