ŠKODA OCTAVIA RS iV – Hosszú távon fenntartható sportosság
Első ízben kínálja a ŠKODA RS-családjának egyik tagját hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel. Az új ŠKODA OCTAVIA RS iV 1.4 TSI benzines erőforrása és 85 kilowattos elektromos motorja együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítményt produkál. Fekete karosszéria-kiegészítőivel az OCTAVIA RS iV már első pillantásra a ŠKODA "bestsellere" negyedik generációjának sportos csúcsmodelljeként azonosítható. A cseh autógyártó emellett három további, részben elektromos változatban is kínálja OCTAVIA modelljét. Az OCTAVIA iV szintén hálózatról tölthető hibridként (Plug-in Hybrid) 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményt kínál, s az Ambition és a Style felszereltség szinteken áll rendelkezésre, míg az OCTAVIA két, 81 kW (110 LE) illetve 110 kW (150 LE) teljesítményű e-TEC változatával első ízben szerepel a ŠKODA palettáján mild-hibrid hajtástechnika.
Christian Strube, a ŠKODA igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért
felelős tagja hangsúlyozta: "Az OCTAVIA RS iV révén új fejezetet nyitunk
RS-modelljeink sikertörténetében. Első ízben alkalmazunk sportos csúcsmodellünkben
plug-in hibridhajtást, amely egyszerre fokozza az új OCTAVIA RS iV
menetteljesítményeit, illetve mérsékli üzemanyag-fogyasztását és
szén-dioxid-kibocsátását."
A ŠKODA egy 110 kW (150 LE) teljesítményű, 1,4 literes TSI benzines erőforrást és
egy 85 kilowattos elektromos motort kombinál az OCTAVIA RS iV hajtásrendszerében,
amelyek együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítménnyel és 400 newtonméter
maximális forgatónyomatékkal szolgálnak, s mindezt hatfokozatú DSG sebességváltó
továbbítja az első kerekek felé. A WLTP-ciklus szerinti szén-dioxid-kibocsátás
mintegy 30 grammra* adódik kilométerenként, s e modell már az új, az Európai
Unióban újonnan forgalomba helyezett gépkocsik számára csak 2021. január 1-től
kötelező, szigorúbb EU6d károsanyag-kibocsátási szabványnak is megfelel.
A 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű nagyfeszültségű
lítiumion-akkumulátor a WLTP ciklus szerint akár 60 kilométer tisztán elektromos
hatótávot* is lehetővé tehet. Az elektromos motor már közvetlenül induláskor
rendelkezésre álló 330 newtonméter forgatónyomatéka erőteljes gyorsításokra kínál
lehetőséget. Teljes rendszerteljesítményét rendelkezésre bocsátó Sport-üzemmódjában
az OCTAVIA RS iV álló helyzetből 7,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás
tempóra, végsebessége pedig 225 kilométer/óra. Az alapkivitelhez tartozó
progresszív kormányzás és a jellegzetesen feszes hangolású sportfutómű dinamikus
menettulajdonságokról gondoskodik.
Vizuális ismertetőjegyként sportos fekete kiegészítők
A ŠKODA OCTAVIA RS iV már alapkivitelében LED-technikájú, specifikus
ködfényszórókkal és 18 col peremátmérőjű, fekete könnyűfém keréktárcsákkal készül,
a féknyergek pedig jellegzetes RS-vörösre fényezve vonzzák a tekintetet. Kívánságra
19 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelkezésre állnak. Egyaránt sportos feketében
jelennek meg a ŠKODA-hűtőrács, az Air Curtain elemek, az RS-specifikus első
lökhárító diffúzoreleme, az Aero Flap idomok, a hátsó lökhárító diffúzora és az
ablakszegélyek. A Limousine fekete hátsó RS-légterelőt kapott, míg a COMBI
tetőlégterelője a karosszéria színére fényezve tűnik fel.
Oliver Stefani, a ŠKODA Dizájn vezetője kifejtette: "A jól ismert
RS-ismertetőjegyekkel még sportosabb fellépést kölcsönöztünk az új OCTAVIA már
eleve dinamikus formavilágának. Számos fekete kiegészítőjével, mint például az első
lökhárító ŠKODA-hűtőrácsa, a hátsó diffúzor és a könnyűfém keréktárcsák, az OCTAVIA
RS iV egyből az RS-család tagjaként azonosítható."
Dinamikus beltér RS-stílusban
Az OCTAVIA RS iV utasterébe pillantva, túlnyomórészt fekete színvilága tűnik fel. A
háromküllős, bőrbevonatú és multifunkciós sportkormány vRS-logót hordoz, a DSG
sebességváltó kezeléséhez pedig kapcsolóbillentyűkkel is kiegészül. Az első
sportüléseket fekete szövet borítja vagy extrafelszerelésként rendelhető
Ergo-ülésként Alcantara®- és bőrkárpitozással, illetve magasságállítással
készülnek. Az üléseken RS-logó és vörös vagy ezüstszürke kontrasztárnyalatú
díszvarrások feszülnek, amelyek a bőrbevonatú kormánykeréken, a kartámaszokon és a
műszerfal Alcantara® borításán is megjelennek. A sportos hangulatot RS-stílusú
dekorbetétek és alumíniumdizájn-pedálok teszik teljessé.
OCTAVIA iV plug-in hibridhajtással és 204 LE
rendszerteljesítménnyel
Az OCTAVIA iV RS mellett a ŠKODA az OCTAVIA Ambition és Style felszereltségi
szintjeihez is kínálja hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid)
hajtásrendszerét. Az OCTAVIA iV esetében az 1.4 TSI benzines aggregát és a 85
kilowattos elektromos motor 150 kW (204 LE) rendszerteljesítménnyel és 350
newtonméter maximális forgatónyomatékkal szolgál. A WLTP-cikluson ez a plug-in
hibrid változat is akár 60 kilométer elektromos hatótávot* kínál és elektronikus
váltókarral kezelhető (shift-by-wire), hatfokozatú DSG sebességváltóhoz
csatlakozik. A szén-dioxid-kibocsátás ez esetben is mintegy 30 gramm
kilométerenként*. Az OCTAVIA iV szintén kielégíti az EU6d kipufogógáz-emissziós
szabvány előírásait.
Mindkét iV-modell nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátora 37 Ah kapacitású,
energiatároló képességük pedig 13 kWh, s kényelmesen, az otthoni háztartási
elektromos aljzatról vagy falitöltőről (Wallbox) is feltölthető. A töltőcsatlakozó
a vezetőoldali első sárvédőben található. A Limousine 450, illetve a COMBI 490
literes csomagtartójában egy normál 12-voltos akkumulátor is rendelkezésre áll. A
40-literes üzemanyagtartály öt literrel kisebb a kizárólag belsőégésű motorral
hajtott OCTAVIA-modellekénél.
Két e-TEC motor mild-hibrid technikával
Premierjét tartja a ŠKODA kínálatában az OCTAVIA két e-TEC változata, amelyek
gyártásuk idén nyári beindításakor a márka első mild-hibrid technikájú,
sorozatgyártású modelljei lesznek. A hétfokozatú DSG-sebességváltó előtt dolgozó,
81 kW (110 LE) teljesítményű, háromhengeres 1.0 TSI, valamint 110 kilowattos (150
LE), négyhengeres 1.5 TSI erőforrás egyaránt 48-voltos, szíjhajtású
indítógenerátorral és az első utasülés alatt elhelyezett, 0,6 kWh energiatároló
képességű, ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátorral egészül ki. Mindkét modell
csomagtérajtaján specifikus e-TEC plakett látható.
A mild-hibrid technika fékezéskor energia-visszatáplálásra is lehetőséget kínál,
ami a 48-voltos akkumulátorban tárolható, majd a belsőégésű erőforrás akár 50
newtonméteres elektromos támogatására (Boost) vagy - menethelyzettől függően - a
motor teljes leállításával a szabadon gördülő ("vitorlázó") üzemmódra vehető
igénybe. Amint ismét szükséges a belsőégésű motor, a rendszer a másodperc tört
része alatt indítja újra, de az automatikus motorleállítás és -indítás technikája
(Start-Stop System) is gyorsabban és kényelmesebben működik a szíjhajtású
indítógenerátor révén. A motor emellett alacsonyabb zaj- és rezgésszint mentén
indítható, a 48-voltos akkumulátor pedig egyenáramú feszültségátalakító (DC/DC)
segítségével a normál 12-voltos akkumulátort is töltheti. Összességében a két ŠKODA
e-TEC motor mild-hibrid technikája akár 0,4 liter üzemanyag megtakarítását is
lehetővé teheti 100 kilométerenként.
* Előzetes adatok, a változtatás joga fenntartva!