Mindenfajta terepre és igényekre – Összkerékhajtású modellek széles palettáját kínálja a ŠKODA
Immár az OCTAVIA COMBI 4×4 1999-es bemutatása óta szerepelnek korszerű
összkerékhajtási rendszerek a ŠKODA kínálatában, amelyek azóta is komoly rajongói
tábornak örvendenek. A 4×4-technika elektronikus szabályzású, többlamellás
tengelykapcsolóra épülő, jelenlegi, már ötödik generációjának üzeme teljesen
automatikus, nagy hatásfokú és kimondottan üzemanyag-takarékos, s konstrukciójából
adódóan elsősorban nedves vagy hóval borított utakon érzékelhetők előnyei. A
forgatónyomaték első és a hátsó tengely közötti, változó elosztása minden évszakban
és terepen fokozza a biztonságot és a menetdinamikai képességeket.
A ŠKODA első összkerékhajtású modellje, az OCTAVIA COMBI 4×4
1999-es piaci bevezetésétől 2019 végéig a ŠKODA AUTO több mint egymillió 4×4
hajtásrendszerrel rendelkező gépkocsiját szállította ki ügyfeleinek, s
OCTAVIA, SUPERB, KAROQ és KODIAQ sorozataiban egyedül 2019 folyamán összesen több
mint 157 ezer összkerékhajtású járművet állított elő világszerte. A KODIAQ
családból a megrendelők mintegy 60 százaléka választja a 4×4-változatot, ez az
arány a ŠKODA minden más modellsorozatát felülmúlja.Az összkerékhajtás már rég nem
csupán a műutaktól távol, sóderes, sáros vagy havas talajon bizonyul előnyösnek. A
ŠKODA korszerű 4×4-hajtástechnikája száraz aszfalton is magasfokú biztonságról
gondoskodik, a vonóerőátadási képességek, a menetstabilitás és a menetdinamika
szempontjából ugyanis sok esetben előnyös, ha nem csak az autó első, hanem hátsó
tengelye is hajtott. Ez azt jelenti, hogy normál üzemi körülmények között az első
kerekeket hajtja a rendszer, ám tapadásvesztés veszélyét érzékelve az ötödik
generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás hidraulikus tengelykapcsoló
segítségével a forgatónyomaték egy részét a másodperc tört része alatt
automatikusan a hátsó kerekekre irányítja - továbbra is biztonságos mozgásban
tartva a járművet. A forgatónyomaték ezzel a vezető beavatkozása nélkül is
mindenkor oda irányul, ahol éppen szükség van rá.
Közbelép az elektronika - ezredmásodperceken
belül
A ŠKODA összkerékhajtási rendszere szoros hálózati kapcsolatban
működik a legfontosabb vezetői segédrendszerekkel, mint például a blokkolásgátló
berendezés (Anti-lock Braking System; ABS), az elektronikus menetstabilizáló
rendszer (Electronic Stability Control; ESC), az elektronikus
differenciálzár-hatású funkció (Elektronische Differenzialsperre; EDS), illetve
annak kiterjesztéseként az XDS+ technikájával. A központi szabályzóelektronika így
ezredmásodperceken belül reagálhat a változó menet-körülményekre, a fizika
határhelyzetein belül, például a gyors kanyaríveken vagy az egyes részein más-más
tapadású útfelületeken. Az autó biztonságos úton tartása érdekében az elektronika
az egyes kerekeket is célzottan szabályozza. Ez történik például, amikor a tempós
fordulók során lecsökken a kanyar belső ívén gördülő kerék függőleges terhelése, a
rendszer ezért a forgatónyomaték egy részét az adott tengely túloldali kerekére
irányítja át. A ŠKODA 4×4-technikája így a menetdinamikai szabályzórendszerek
működését is segíti, száraz, valamint nedves és síkos útfelületeken egyaránt
biztonságos és kényelmes menettulajdonságokat biztosítva. Mindezt azok az autósok
is nagyra értékelik, akik gyakran közlekednek utánfutóval vagy lakókocsival, mivel
az összkerékhajtás - a kiemelkedő vonóerőátadási tulajdonságoknak köszönhetően -
induláskor vagy emelkedőn egyaránt jól érzékelhető előnyökkel szolgál. Jó tudni,
hogy a ŠKODA 4×4 hajtásképletű modellváltozatai által vontatható tömeg akár 25
százalékkal is meghaladhatja a velük összevethető, elsőkerékhajtású
kivitelekét.
Összkerékhajtás fogyasztás-optimalizált
szabályzással
A ŠKODA jelenlegi 4×4-modelljei hajtásrendszerének
"szíve" az ötödik generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás Haldex
tengelykapcsoló , amely tulajdonképpen az első és a hátsó tengely közötti
fokozatmentes forgatónyomaték-elosztás feladatát ellátó, elektronikusan
szabályozott tengelykapcsoló rendszer. Normál üzemi körülmények között az első
kerekek hajtottak, szükség esetén azonban a tengelykapcsolóban felépülő olajnyomás
a lamellaköteget összepréselve ébreszt erőfolyamot a hátsó tengely felé, amely az
adott menethelyzet függvényében változó mértékű. Az elektronikus szabályzóegység
már a tengelyek közötti igen csekély fordulatszám-eltérés esetén is lehetővé teszi
az automatikus beavatkozást, s számos érzékelő információit - például a
motorfordulatszám, a gázpedálállás, a kerékfordulatszámok, a bekormányzási szög,
valamint a hosszirányú és az oldalgyorsulás - dolgozza fel. Az elektronika így a
legkisebb változásokra is ezredmásodpercek alatt reagálhat, mindenkor a pillanatnyi
menethelyzetnek megfelelő forgatónyomaték-eloszlást biztosítva az egyes tengelyek
és kerekek között. A vezető még akkor is bízhat a hajtásrendszerben, ha az első
kerekeken teljesen megszűnne a tapadás, a tengelykapcsoló ugyanis ekkor akár 90
százalékban is a hátsó tengelyre irányíthatja át a forgatónyomatékot. Szélsőséges
menetkörülmények között a rendszer a forgatónyomaték akár 85 százalékát is egyetlen
kerékre összpontosíthatja. Az összkerékhajtás különösen nagy hatásfokkal működik,
így kifejezetten üzemanyagtakarékos, a hátsó tengely hajtása pedig csak akkor lép
működésbe, amikor a pillanatnyi menethelyzet valóban szükségessé teszi.
Motorfék-üzemben, alacsony terhelésnél és normál egyenes menetben a hajtás
energiatakarékos módon messzemenőkig az első tengelyre összpontosít.
Az ügyfelek nagyra értékelik a ŠKODA
4×4-kompetenciáját
A ŠKODA következetesen bővítette összkerékhajtású
modelljeinek választékát az elmúlt évek során, így a 4×4-változatok is nagyban
hozzájárulnak a márka sikeréhez. Egyre több modell kapható opcionális
négykerék-meghajtással, sok pedig már alapkivitelében is két hajtott tengelyt
kínál. A KAROQ és KODIAQ SUV-modellek is kaphatók összkerékhajtással, akárcsak
különféle változatok az OCTAVIA harmadik generációjából és a SUPERB
családból.
Jól érzékelteti, amint a ŠKODA 4×4-kompetenciája egyre népszerűbbé válik az
ügyfelek körében, az a hármas győzelem, amelyet az Auto Bild Allrad német szakmai
magazin "A 2019-es Év Összkerékhajtású Autói" ("All-wheel-drive Cars of 2019")
olvasói szavazásán aratott a márka. A SUPERB már tizedik alkalommal nyerte el a
tekintélyes díjat, ezúttal az "Összkerékhajtású személyautók 40 ezer euróig"
kategória legjobb importmodelljeként. Az OCTAVIA SCOUT ötödször végzett a dobogó
legfelső fokán az "Összkerékhajtású crossover-modellek" kategóriájának
import-győzteseként, míg a KODIAQ a "Terepjárók és SUV-modellek 35 ezer euróig"
mezőnyének importmodelljei körében szerezte meg az első helyet.
A ŠKODA még a harmincas évek végén folytatta első kísérleteit a több tengelyt hajtó
erőátviteli rendszerekkel. Tudjon meg többet is a márka 4×4-történetről a ŠKODA
Storyboard oldalán!