Csekély tömeggel ötvözi a legmagasabb fokú szilárdságot az új ŠKODA OCTAVIA intelligens anyagkoncepciója
Az új ŠKODA OCTAVIA az Euro NCAP legmagasabb, ötcsillagos minősítésével
kategóriája legbiztonságosabb tagjai közé tartozik. Nagyban hozzájárul e kiváló
eredményhez intelligens anyagválasztási koncepciója, a ŠKODA "bestsellere" negyedik
generációjának karosszériája ugyanis több mint 20 százalékban tartalmaz a
legnagyobb szilárdságú acélfajtákból készült, melegen alakított alkatrészeket, míg
közel 14 százalékát ultranagy szilárdságú, illetve többfázisú acélfajták teszik ki.
Mindez csekély tömeg mellett biztosítja a lehető legnagyobb szilárdságot, illetve
legszínvonalasabb biztonságot, jelentős üzemanyag-megtakarítást is lehetővé
téve.
A modern autóknak sokféle és néha egymással ellentétes
tulajdonságokat kell ötvözniük. Egyfelől könnyűnek és költségtakarékosnak kell
lenniük, kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett, másfelől a vezető és utasai fokozott
kényelemre és biztonságra vágynak a fedélzeten, ami a karosszéria megnövelt
szilárdságát és merevségét követeli meg. Intelligens anyagválasztási
koncepciójával, illetve a nagyszilárdságú acélok széleskörű használatával a ŠKODA
sikeresen kombinálja az OCTAVIA negyedik generációjában a magasfokú gazdaságosságot
és hatékonyságot a színvonalas kényelemmel és a bennülők optimális védelmével. Az
Euro NCAP tesztek a megújult "bestseller" számára odaítélt ötcsillagos minősítése a
különböző fejlesztési részlegek sikeres együttműködésének eredménye, a
formatervezés, a koncepciók, a numerikus szimulációk, a tervezés és a
minőség-ellenőrzés szakterületein.
Nagyszilárdságú acélok magas részaránya csökkenti a tömeget és növeli a
biztonságot
Az új OCTAVIA karosszériájának kiemelkedő szilárdsága mindenekelőtt a
nagyszilárdságú acélok magas részarányának köszönhető. Míg az úgynevezett
mélyhúzott acélokat csupán 26,3 százalékban, s főleg a felületi alkatrészekben
alkalmazták a tervezők, a karosszéria 20,6 százalékát a legnagyobb szilárdságú
acélfajtákból készült, melegen alakított alkatrészek alkotják, amelyek szilárdsága
akár hétszerese is lehet a hagyományos mélyhúzott acélokénak. Az alkatrészeket a
gyártási folyamat során mintegy 950 Celsius fok hőmérsékletre hevítik, majd a
sajtolást követően még a présformában szabályozottan, 5,5 másodperc alatt 180
Celsius fokra hűtik le. Különösen nagy szilárdságuk révén az így előállított elemek
a frontális és oldalirányú ütközési struktúrákban is mérsékelt vastagsággal, így
könnyebb konstrukciót eredményezve alkalmazhatók.
Változó lemezvastagság a Tailor Rolled Blank technológia
segítségével
A Tailor Rolled Blank technológiát 2004-ben a ŠKODA OCTAVIA II sorozatban, míg a
Tailor Rolled Blank és a melegalakítás kombinációját a ŠKODA OCTAVIA III
karosszériájában alkalmazták első ízben a Volkswagen Csoportnál. Korábban e
gyártási eljárások együttes használata műszakilag nem volt megoldható. A Tailor
Rolled Blank technológia változó lemezvastagságú alkatrészek előállítását teszi
lehetővé, amelyek falvastagságát csupán azon helyeken növelik meg, ahol fokozott
stabilitás szükséges. Az új OCTAVIA esetében például az A- és B-oszlopok
kialakításában alkalmazzák e technológiát. Számos, hasonlóan nagy terhelésnek
kitett helyen a cseh autógyártó többfázisú acélt (kettős fázisú acél) is használ,
amelyet az alakítási eljárást követően megnövekedett mechanikai szilárdság
jellemez, így egyfelől kiválóan alakítható, másfelől rendkívül merev. Az OCTAVIA
esetében például először jelenik meg ez az anyag a csomagtérfedél felületi részében
is. A többfázisú és az ultranagy szilárdságú acélok együttesen a karosszéria
tömegének közel 14 százalékát teszik ki. Az innovatív anyagok és a legkorszerűbb
számítási módszerek - mint például a topológia-optimalizáció - alkalmazása a
karosszéria tulajdonságainak folyamatos ideális alakítását teszi lehetővé. Az
OCTAVIA negyedik generációjában a ŠKODA így tovább növelhette a dinamikus torziós
merevséget az előd modellhez képest, aminek eredménye a vezető és utasai még
színvonalasabb kényelmében érzékelhető.