ŠKODA Popular: az autóipari ikon 80 évvel ezelőtt ünnepelte első rali sikerét

2016-02-02

-    Ünneplés az 1936-os Monte Carlo Rally-n: a ŠKODA Popular második helyen végzett az 150 cm3 lökettérfogat alatti autók kategóriájában
-    Athéntól Monacóig: a nyitható tetős Popular 3852 kilométert teljesített négy nap alatt büntetőpontok nélkül
-    ŠKODA Popular, mint a "nép autója": roadster és kupé kivitelben gyártott modellváltozatok


80 évvel ezelőtt a Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman kettős egy ŠKODA Popular kormánya mögött második helyen végzett az 1500 cm3 lökettérfogatú autók kategóriájában a Monte Carlo Rally-n. A mai ŠKODA Fabia R5 előfutára fektette le a ŠKODA Motorsport elképesztő sikertörténetének alapjait. A márka ügyfelei szintén részesei lehettek a sikernek: a jól ismert Popular név a hagyományos modellt, míg a Popular Monte Carlo a roadster és kupé kivitelt takarta.

" A ŠKODA büszke messzire nyúló motorsportos hagyományaira." - nyilatkozta Michal Hrabánek, a ŠKODA Motorsport igazgatója. "Az 1930-as években a ŠKODA Popular hasonló sikereket ünnepelhetett, mint a ŠKODA Fabia R5 napjainkban. Az elődök sikerei hatalmas motivációt jelentenek számunkra. A 2015-ös szezonban az új ŠKODA Fabia R5 négy győzelmet ünnepelhetett a WRC 2 sorozatban, továbbá öt nemzeti bajnoki címnek és sorozatban a negyedik Ázsia-Óceánia Rally Bajnokság (APRC) elsőségének örülhetett.

"A ŠKODA Popular konstrukciója, a központi vázszerkezet, a független első és hátsó kerékfelfüggesztés és transaxle elrendezésű váltó abban az időben a legkorszerűbb megoldásnak számított és több szempontból is megelőzte a korát." - fűzte hozzá Michal Velebný, a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum restaurációs műhelyének koordinátora. "A ŠKODA Popular jelentős sikereket ért el Európa és Dél-Amerika rally és versenypályáin."

A Rapid és Superb modellekkel együtt a ŠKODA Popular 1934-ben megalapozta a ŠKODA márka sikerét. Az 1930-as években nekik köszönhetően vált a legkeresettebb autómárkává hazai piacán, Csehszlovákiában illetve szerzett hírnevet és elismerést az európai piacokon. Ezek a modellek az adott korszakban új mércét állítottak fel a technikai megoldások, a formaterv illetve az ár-érték arány tekintetében.

A ŠKODA Popular, amely 80 évvel ezelőtt ott állt a Monte Carlo Rally rajtvonalánál, háromsebességes váltóval és a Rapid modellsorozat motorjával szállt versenybe. Az 1386 cm3 lökettérfogatú, négyhengeres aggregát 34 lóerős (25 kW) teljesítményre volt képes. Az autó két, összesen 170 liter kapacitású üzemanyagtankja körülbelül 1 500 kilométeres hatótávolságot biztosított számára, végsebessége pedig 110 kilométer volt óránként. Az autó tömege 790 kilogramm volt, a nyitott tetős karosszéria pedig mindössze 250 kilogrammot nyomott. A teljesen megpakolt Popular tömege 960 kilogramm volt, a benne helyet foglalók kereken 170 kilogrammot adtak hozzá az autó saját súlyához.

1936. január 14-én Pohl és Hausmann nekivágtak a legendás versenynek. Nyitott tetős ŠKODA Popular autójukkal Prágából indultak Athén felé. Athénból indulva teljesítették a 3852 kilométeres versenyt, amely Szaloniki, Belgrád, Budapest, Bécs, Strasbourg és Avignon városain keresztül vezetett egészen Monacóig. 1936. január 29-én szakították át a célszalagot, egyetlen büntetőpontot sem szerezve az egész verseny során. A technikai átvételt és az autós ügyességi feladatokat is sikeresen teljesítette a páros. Ezzel Pohl, Hausman és a ŠKODA Popular második helyen végzett az 1 500 cm3 alatti versenyautók kategóriájában. A versenyt igen nehéz és változó időjárási körülmények között bonyolították. A téli hónapokra Pohl és Hausman további hőlégfúvókkal, termosztartókkal és elektromosan fűtött ablaktörlőkkel szerelték fel az autót. A pihenőidőket a lehajtható utas oldali ülés tette még kényelmesebbé. A tapasztalt párost felkérték továbbá, hogy egy hazai márka, a Bata által gyártott offroad gumiabroncsokat és bőroverallokat tesztelje az óriási hegycsúcsok között vezető úton.

A rally világában szerzett sikereken felbuzdulva a márka ŠKODA Popular Sport 'Monte Carlo' néven különösen sportos modellváltozatokat dobott piacra. 1936 és 1938 között 70 ilyen autó készült roadster illetve áramvonalas kupé kivitelben. Egy példány közülük jelenleg is a ŠKODA Múzeum gyűjteményét gazdagítja.

ŠKODA Popular, vagyis népszerű - a neve pedig magáért beszél. A könnyű és megfizethető modell igen közkedveltté vált, amely valóra váltotta azt a régóta dédelgetett álmot, hogy készül majd egy autó, amely széles vásárlóközönséget hódíthat meg és igazán "a nép autója" lehet. A négyüléses modell nem csupán lépcsőshátú kivitelben készült, kétajtós változata "Tudor" névre hallgatott illetve elérhető volt egy nyitható tetős változatban is. Készült belőle kétüléses roadster illetve teherautó kivitel is.

A ŠKODA Popular igen gyorsan az eladási listák élére került az akkori Csehszlovákiában. 1934 és 1946 között a ŠKODA összesen több, mint 20 000 ŠKODA Popular modellt értékesített, ezen belül is számottevő az exportált autók száma, hiszen a csehszlovák piacon kívül 50 országban 6 000 járművet adott át a márka. A kisautó nem csupán az európai piacokat hódította meg, de utat talált a tengerentúlra is, így eljutott Kínába, Indiába és több afrikai és dél-amerikai országba is. A Popular népszerűségének legfőbb oka a megbízhatóságában keresendő. Erős és sokoldalú modell, amelyet számos hosszútávú utazás sikeres teljesítése igazolt.

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés