A ŠKODA Octavia 20 éve: A márka „lelkének” jubileuma

2016-04-15

> A kezdet: a ŠKODA 1996 áprilisában mutatta be a ŠKODA Octavia első generációját
>A modern technológia biztonságot, kényelmet és hatékonyságot garantált
> Bestseller: két évtized alatt ötmillió ŠKODA Octavia talált gazdára

 20 éve debütált az autós világ egyik legsikeresebb modellsorozata: a ŠKODA AUTO 1996-ban mutatta be az Octavia szedánt a nemzetközi média képviselőinek. Az ezt követő két évtizedben a ŠKODA Octavia világsikerré vált, és máig a nagy hagyományú cseh autógyár legkeresettebb szériája. A kompakt modell nagyban hozzájárult a ŠKODA márka fejlődéséhez és sikeréhez.

A ŠKODA Octavia fontos évfordulót ünnepel. A kompakt sikerautó lenyűgöző eladási adatai azt mutatják, hogy az első ŠKODA Octavia bemutatása óta már ötmillió vásárló döntött világszerte az Octavia család széles modellkínálatának valamelyik tagja mellett. Az átlagosnál tágasabb belső tér, a modern motorok és biztonsági berendezések, valamint a vonzó árak páratlan együttese az, ami a márka későbbi modellszériáit és modellgenerációit is inspirálja. 

Nagyjából egy évvel azután, hogy a cseh márka csatlakozott a Volkswagen Csoporthoz, 1992-ben megindult a ŠKODA Octavia új modellszériájának fejlesztése. Ez a csoport számára akkoriban tervezett vadonatúj platformra épült, amit az új Octavia koncepciójának kidolgozásával párhuzamosan fejlesztettek. Míg a mérnökök CAD (Computer Aided Design) technológiával a merev platformon dolgoztak, a ŠKODA Mladá Boleslav-i fejlesztőközpontjában Dirk van Braeckel vezetésével egy hasonlóan időtálló, összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkottak meg.

A fejlesztőmérnökök nagy figyelmet fordítottak az aktív és passzív biztonságra. Az első légzsákokon túl a márka először kínált akkor még újdonságnak számító oldallégzsákokat is. Az új kompakt autó nagy, felnyíló hátsó ajtaja kiváló hozzáférést biztosított az 528 literes csomagtérhez, amit a hátsó ülések lehajtásával nem kevesebb, mint 1 328 literesre lehetett bővíteni. 

1996-ban, amikor a modell először jelent meg a piacon, a vásárlók kétféle négyhengeres benzinmotor és egy turbódízel hajtáslánc közül választhattak. A belépő szintű 1.6-os MPI (hengerenkénti befecskendezéses) motor teljesítménye 55 kW (75 LE) volt, az eggyel nagyobb, 1.8 20 V (húsz szelepes) változat pedig 92 kW-ot (125 LE) adott le. A modern 1.9 TDI közvetlen befecskendezéses turbódízel motor 66 kW (90 LE) teljesítményű volt, átlagfogyasztása 5,1 literre adódott 100 kilométerenként. A ŠKODA a későbbiekben a különösen gazdaságos, 50 kW-os (68 LE) 1.9 SDI motorral és a 110 kW-os (150 LE) 1.8 20V turbós motorral szélesítette a motorkínálatát.

Az első Octavia Combi 1998 márciusában, a Genfi Autószalonon tartotta világpremierjét, és májusban már átvehették az első ügyfelek. Ez a karosszéria-változat hamarosan bestseller lett, különösen Európában. 1999-ben az Octavia Combi összkerékhajtásos változata debütált.

Az Octavia / Octavia Combi típuselnevezés arra a sikeres modellre utal vissza, amiből a ŠKODA 1959 és 1964 között 364 000 darabot gyártott Mladá Boleslav-ban és Kvasiny-ben. A latin "octavia" szó jelentése "a nyolcadik" - utalva a "modern korszak" nyolcadik ŠKODA automobiljára, ami a technológia 1933-as bevezetését követően már független felfüggesztéssel készült.

Az új Octavia széria számára a ŠKODA új gyártósort épített, amelynek 37 500 négyzetméteres csarnoka a Mladá Boleslav-i üzemben helyezkedik el. Ezt követte egy új festőüzem, amelynek kapacitása 1 800 jármű naponta. Az új gyártósor 1996. április 3-án kezdte meg működését. A központi üzem termelőkapacitása évi 90 ezerről 350 ezer darabra növekedett, amivel a ŠKODA lett a legnagyobb iparvállalat a Cseh Köztársaságban.

Az első széria utolsó darabja végül a Vrchlabí-i szerelőszalagról gördült le 2010 novemberében. 1996-tól 2010-ig a ŠKODA összesen 970 000 szedánt és több mint 470 000 kombit szállított le a fogyasztóknak világszerte.

A második generációs Octavia töretlenül folytatta elődje sikerét. A ŠKODA összesen 1,6 millió szedánt és 900 000 kombit adott el 2004 és 2013 között. Az újabb technológiai fejlesztések - mint a közvetlen befecskendezéses benzinmotorok és a kettős kapcsolású sebességváltók (DSG) - az Octavia II-ben jelentek meg először.

A harmadik generációs Octavia, a ŠKODA egyik kiemelkedő fontosságú gyártmánya, 2012 novemberétől gördül le a szerelőszalagokról. 2016 márciusának végén elkészült e modellgeneráció egymilliomodik tagja is a ŠKODA központi gyáregységében, Mladá Boleslavban.

A hagyományos cseh márka összesen ötmillió Octaviát állított elő a ŠKODA Octavia 1996-os bemutatkozása óta. A Mladá Boleslav-i gyár mellett Kínában, Indiában, Oroszországban és Kazahsztánban is gyártanak ŠKODA Octaviát.

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés