Szilárd partnerség – 25 éve együtt a ŠKODA és a Volkswagen

2016-04-01

› Mérföldkő a német-cseh gazdasági együttműködésben: a ŠKODA immár negyed évszázada a Volkswagen csoport tagja
› 25 esztendő sikeres együttműködés: korszerű modellpaletta kialakítása, hatszorosára növelt értékesítés, jelentős beruházások a műszaki fejlesztés és a termelési kapacitás területén
› Nemzetközi siker: regionális piacvezetőből világszerte több mint 100 piacon jelenlévő, vonzó márka

Az autóipar történetének egyik legsikeresebb fúziója tartja a napokban 25 esztendős jubileumát: 1991. március 28-án írták alá a szerződést, amelynek értelmében a "ŠKODA automobilová akciová společnost" a Volkswagen Csoport tagjává vált. A megállapodás 1991. április 16-án lépett életbe. E negyedszázad alatt a regionális márka az egyik legdinamikusabb és nemzetközi méretű gyártóvá lépett elő. Napjainkban a ŠKODA több mint egymillió autót készít évente és a világ több mint száz piacán van jelen. A vállalat történetének eddigi legszélesebb modellpalettája két kontinens összesen 14 termelési helyszínén készül. A jubileumi év során a cseh gyártó a SUV-modellek szegmensében indít új modelloffenzívát.

"A ŠKODA az elmúlt 25 év során a regionális márkából nemzetközi szinten is sikeres járműgyártóvá vált. Ebben döntő jelentőségű a Volkswagen Csoportbeli immár negyedszázados tagsága, illetve a ŠKODA és a Volkswagen közötti professzionális együttműködés. Márkánk sikertörténete egyedülálló az autóiparban" - hangsúlyozta Bernhard Maier, a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke.

A ŠKODA belépése a Volkswagen Csoportba a cseh állami üzemek kilencvenes évek eleji privatizációjának egyik legsikeresebb példája. A termelési volumen akkoriban csupán évi 200 ezer járművet tett ki, a kínálat pedig összesen két sorozatból, egy már kifutóban lévő farmotoros és az 1987-ben bemutatott Favorit kompakt modellből, illetve annak Forman nevet viselő kombi változatából állt. Napjainkban a ŠKODA átfogó modellpalettája a Citigo kisautótól egészen a ŠKODA Superb zászlóshajóig terjed, összesen több mint 40 modellváltozatot kínálva.

A fúziót megelőzően több nyugat-európai és tengerentúli autógyártó is kifejezte érdeklődését a cseh kormánynál a nagymúltú márka iránt, amelyet még 1895-ben, az autózás hőskorában alapítottak, s ezzel a világ egyik hagyományokban leggazdagabb autómárkája. A tárgyalásokban a gazdasági és politikai élet magasrangú képviselői is részt vettek, s hosszútávú, jövőbe mutató döntést hoztak: a ŠKODA márkát 1991-ben a Volkswagen Csoport számára értékesítették.

A Volkswagen - már akkor Európa legnagyobb autógyártójaként - korábban is komoly érdeklődést mutatott a Mladá Boleslav-i márka iránt. Petr Hrdlička fejlesztési vezető már 1987-ben bemutatta Wolfsburgban az új, elsőkerék-hajtású ŠKODA Favorit prototípusát, hogy alaposan megvizsgálhassák a Volkswagen szakemberei. Az új modell és a benne rejlő lehetőségek e pontos ismerete révén a ŠKODA még vonzóbbá vált a Volkswagen Csoport számára. További fontos érvként szolgált a nagy hagyományú cseh márka jól képzett, kreatív és motivált kollektívája. Az igényes kézműves munka és a magas színvonalú mérnöki tudás mindig is a csehek alapvető erényeinek számítottak.

 

1990. december 9-én döntött a cseh kormány: a Volkswagen Csoport lesz a ŠKODA stratégiai partnere. 1991. március 28-án Jan Vrba akkori cseh ipari miniszter és Dr. Carl Hahn, a Volkswagen igazgatótanácsának akkori elnöke aláírta a "ŠKODA automobilová akciová společnost" a Volkswagen Csoport szervezetébe való integrációjáról szóló megállapodást. A dokumentum 1991. április 16-án lépett hatályba, tőkehozzájárulással és a részvényesek beleegyezésével kiegészítve. Az 1991-es év során teljesített 620 millió német márka tőkeinjekcióval a Volkswagen Csoport először a Mladá Boleslav-i vállalat részvényeinek 31 százalékát szerezte meg, majd részesedését fokozatosan növelve 2000. május 30-ával vált a ŠKODA AG teljes körű tulajdonosává.

Az elmúlt 25 esztendő során a márka dinamikus fejlődését átfogó beruházási program tette még intenzívebbé, amely a vállalatcsoport további márkáival szoros összhangban zajlott. Több mint 300 milliárd cseh korona (mintegy 11 milliárd euró) értékben fektettek be új modellek fejlesztésébe, a kutatás-fejlesztés területén, valamint a csehországi termelési kapacitás bővítésébe. Mindemellett jelenleg a ŠKODA az egyetlen márka, amely nem csupán gyártja, hanem fejleszti is modelljeit Csehországban. Míg műszaki fejlesztési részlege 1991 tavaszán még csupán 600 főt számlált, napjainkra mintegy 2000 magasan képzett specialista dolgozik a technológiai, fejlesztési és formatervezési centrumban. Felelősségteljes munkájuk nyomán minőségileg igényes járművek születhetnek a ŠKODA olyan jellegzetes erényeivel, mint az átlag feletti térkínálat, a magas fokú funkcionalitás és a jövőbe mutató technika.

A ŠKODA integrációjával a Volkswagen Csoport szervezetébe a ŠKODA három csehországi üzeme - Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí - a Volkswagen Csoport további, Kínában, Indiában, Oroszországban és Szlovákiában termelő gyáraival, valamint Ukrajnában és Kazahsztánban működő összeszerelő üzemeivel egészülhetett ki.

A világszerte sikeres márka szíve továbbra is Mladá Boleslavban dobog, a Prágától nagyjából félórányi autóútra, északra fekvő cseh városban immár 121 esztendeje működik a vállalat székhelye és első gyára. Az európai autózás egyik szülőföldje ez, ahol az első úttörők, Václav Laurin és Václav Klement, a két- és négykerekű motorizáció iránt elkötelezetten 1895-ben lerakták a mai autógyártó vállalat alapjait. Kortársuk volt egyébként Ferdinand Porsche is, akinek szülőhelye, Vratislavice, Mladá Boleslavtól nem messze található.

Napjainkban a ŠKODA a cseh gazdaság fő pilléreinek egyike, 2014-ben egyedül adva a cseh bruttó nemzeti össztermék 4,5 valamint a cseh export 8 százalékát. A ŠKODA sikertörténetének beszállító cégek sokasága is részese, több ezer munkahelyet biztosítva.

Míg 2015-ben mintegy 85 ezer kiszállítással hazai piaca is mindvégig jelentős a ŠKODA számára, ugyanebben az évben az összesen előállított 1 055 500 gépkocsi 92 százaléka már más országokban talált gazdára - a ŠKODA világméretű sikerének egyértelmű bizonyítékaként. Néhány éve már Kína a ŠKODA legjelentősebb piaca, ahol a cseh gyártó 2015-ben összesen 281 700 gépkocsiját értékesítette. Németországban, a márka világszerte második legnagyobb darabszámú piacán a ŠKODA immár hét esztendeje a legsikeresebb importmárka, amely a rendkívül intenzív küzdelem jellemezte német piacon 158 700 tavalyi kiszállításával 5,6 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett. A ŠKODA értékesítése emellett számos országban kétszámjegyű százalékos bővülést produkált.

Különös figyelmet szentel a márka a kollektívája alakulásának és személyügyi politikájának. Mintegy 28 500 dolgozójával a ŠKODA jelenleg a legnagyobb munkáltatók közé tartozik Csehországban, s a legvonzóbb munkahelyek rangsorában is rendszeresen élen jár. A Mladá Boleslav-i gépészeti szakiskola közel 90 esztendős hagyományokra tekinthet vissza, ahol mintegy 22 ezer tanuló végzett ez idő alatt. Nappali tagozatán jelenleg 14 szakon közel 900 fő folytatja tanulmányait, míg nagyjából száz dolgozó továbbképzéseken vesz részt. Mladá Boleslav-ban nyitotta meg 2000-ben kapuit a ŠKODA Főiskola, ahol már 1400 hallgató végzett.

A Volkswagen Csoport tagjaként való újrakezdés óta eltelt negyed évszázadot követően a ŠKODA új értékesítési rekordokat állított fel: 2015-ben kiszállításai 1,8 százalékkal, 1 055 500 járműre (2014: 1 037 200) bővültek. Forgalma 6,2 százalékkal emelkedve érte el a 12,5 milliárd euró (2014: 11,8 milliárd euró) rekordértéket, míg működési eredménye 12,0 százalékkal, 915 millió euróra (2014: 817 millió euró) nőtt. Február végéig 4,5 százalékkal, összesen 170 300 darabra nőttek a ŠKODA idei globális eladásai, rekordot állítva fel az év első két hónapjára. A német-cseh gazdasági együttműködés e szép példája így továbbra is világméretű sikertörténet, 25 esztendős jubileumával pedig új mérföldkövéhez érkezett a ŠKODA és a Volkswagen Csoport közös útja.

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés